The Role of Technology in the Utilization of Methods for Learning Aqidah Ahlak in Society 5.0 Era (Case Study in Class VIII A MTS. Al-Isro' Batealit Jepara)
Abstract
The research discussed the influence of educational technology in the learning methods of Aqidah Akhlak with a case study in class VIII A MTs. Al-Isro' Batealit, Jepara, in the Society 5.0 era. It is an era where society is highly connected to technology, and this research aims to investigate its impact on students and educators. The research used a descriptive qualitative method, with observation, interviews, and document analysis as data collection techniques. The findings of this research show that educational technology has made access to various sources of information related to moral beliefs easier and faster. This has resulted in more interactive learning methods, with online discussions and forums providing opportunities for students to participate actively. However, it is essential to exercise caution and ensure careful supervision in the use of educational technology to prevent students from exposure to inappropriate content that might be inconsistent with religious values and morals. The research emphasizes the importance of emphasizing moral and ethical values in the learning process, even in the era of highly connected technology. This research provides valuable insights into how educators can optimize educational technology to improve students' religious understanding and practice.
Keywords
References
Adisel, A., & Prananosa, A. G. (2020). Penggunaan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Sistem Manajemen Pembelajaran pada Masa Pandemi Covid 19. Journal Of Administration and Educational Management (ALIGNMENT), 3(1), 1–10. https://doi.org/10.31539/alignment.v3i1.1291
Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan Solusi Dalam Perkembangan Teknologi Pendidikan di Indonesia. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang, 2(1), 18–25.
Apryanto, F. (2022). Peran Generasi Muda Terhadap Perkembangan Teknologi Digital di era Society 5.0. Media Husada Journal of Community Service, 2(2), 130–134.
Asih, N. P. R. T., Asni, M. F., & Widana, I. W. (2022). Profil Guru di Era Society 5.0. Widyadari, 23(1), 85–93. https://doi.org/10.5281/zenodo.6390955
Aspi, M., & Syahrani. (2022). Profesional Guru Dalam Menghadapi Tantangan Perkembangan Teknologi Pendidikan. 2(1), 64–73.
Hani Subakti, S. P. M. P., Niimmasubhani, S. P. I. M. A., I Putu Yoga Laksana, S. P. M. P., Alfian Eko Rochmawan, M. P. I., Dr. Luvy Sylviana Zanthy, S. P. M. P., Michael Johannes Hadiwijaya Louk, S. P. M. O., Wilibaldus Bhoke, S. P. M. P., Dr. Rizka Widayanti, M. A., Putu Satya Narayanti, S. P. M. P., & Dr. Hamdan Firmansyah, S. H. I. S. H. M. M. P. M. H. (2022). Evaluasi Pada Pembelajaran Era Society 5.0 (H. Subakti (ed.); Edisi 1). Media Sains Indonesia.
Hasibuan, N. (2015). Pengembangan Pendidikan Islam Dengan Implikasi Teknologi Pendidikan. FITRAH:Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 1(2), 189–206. https://doi.org/10.24952/fitrah.v1i2.313
Hidayat, A. (2018). Metode Pendidikan Islam untuk Generasi Millennial. Fenomena: Jurnal Penelitian, 10(1), 55–76. https://doi.org/10.21093/fj.v10i1.1184
Lestari, S. (2018). Peran Teknologi dalam Pendidikan di Era Globalisasi. Edureligia; Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94–100. https://doi.org/10.33650/edureligia.v2i2.459
Luthfiyani, & Fadlan, A. H. (2023). Implementasi Metode Pembelajaran The Learning Cell Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Al-Qur’an Hadis Peserta Didik di MAS Nurul Huda Kecamatan Gunung Tuleh Kabupaten Pasaman Barat. EL-RUSYD, 7(2), 48–64.
Maesaroh, S. (2013). Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam. Jurnal Kependidikan, 1(1), 150–168. https://doi.org/10.56672/alwasathiyah.v2i2.97
Miasari, R. S., Indar, C., Pratiwi, Purwoto, Salsabila, U. H., Amalia, U., & Romli, S. (2022). Teknologi pendidikan sebagai jembatan reformasi pembelajaran di indonesia lebih maju. Jurnal Manajemen Pendidikan Al-Hadi, 2(1), 53–61.
Muammar, & Suhartina. (2018). Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Akidah Akhlak. KURIOSITAS: Media Komunikasi Sosial Dan Keagamaan, 11(2), 176–188. https://doi.org/10.35905/kur.v11i2.728
Nurdyansyah, & Aini, Q. (2017). Peran Teknologi Pendidikan Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas III di MI Ma’arif Pademonegoro Sukodono. At-Thullab : Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 1(1), 124–140. https://doi.org/10.30736/atl.v1i1.81
Nurjanah, S., Yahdiyani, N. R., & Wahyuni, S. (2020). Analisis Metode Pembelajaran Akidah Akhlak dalam Meningkatkan Pemahaman dan Karakter Peserta Didik. EduPsyCouns, 2(1), 366–377.
Pertiwi, G. R., Risnita, & Jaillani, S. M. (2023). Jenis Jenis Penelitian Ilmiah Kependidikan. QOSIM: Jurnal Pendidikan, Sosial & Humaniora, 1(1), 41–52.
Qodriani, R. N. L., Asrori, & Rusman. (2022). Implementasi Metode Pembelajaran Kuis Interaktif Berbasis Mentimeter pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 7(2), 326–339. https://doi.org/10.25299/al-thariqah.2022.vol7(2).9689
Sahalluddin, M., Andris Susanto, D., & Sukmaningrum, R. (2023). Pembelajaran Strategi Sosial dengan Mengintegrasikan Teknik Two Stay Two Stray dalam Penguasaan Keterampilan Berbicara Kelas XI SMA Negeri 6 Semarang. Jurnal Pendidikan, 32(2), 227–242.
Salsabila, U. H., & Agustian, N. (2021). Peran Teknologi Pendidikan Dalam Pembelajaran. Islamika : Jurnal Keislaman Dan Ilmu Pendidikan, 3(1), 123–133.
Syafril, Eldarni, & Rahmi, U. (2018). Teknologi Pendidikan Peningkatan Kualitas dan Akses Pendidikan. 1–211.
Ulfa, M., & Saifuddin. (2018). Terampil Memilih dan Menggunakan Metode Pembelajaran. SUHUF, 30(1), 35–56.
Yuberti. (2015). Dinamika Teknologi Pendidikan. In Permatanet (Ed.), Lembaga Penelitian dan Penerbitan LP2M IAIN Raden Intan Lampung (1st ed.). Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LP2M) IAIN Raden Intan Lampung.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i6.9599
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id