The Effect of the Time Token Cooperative Learning Model on Fifth-Grade Elementary Students' Learning Outcomes

Rachel Monica Sidauruk, Patri Janson Silaban, Bogor Lumban Raja, Regina Fredrika Sipayung, Rumiris Lumban Gaol

Abstract


This paper discusses the use of the Time Token learning model for students’ learning outcomes in class V at SD Negeri 060938 Medan Johor in the academic year 2022/2023. Quantitative research methods are used in this study. The research population is 30 fifth-grade students at SD Negeri 060938 Medan Johor. The sampling is probability sampling samples for 30 students. The research result indicates that students’ students’ learning outcomes using the Time Token model are in the very good category with an average score of 80.3. The result of a correlation coefficient is 0.701, which means that if rcount 0.701 rtable 0.361, Ha is accepted. Hence, there is a significant effect of the Time Token learning model on students’ learning outcomes in class V at SD Negeri 060938 Medan Johor. It can also be seen from the results of the t-test, tcount 5.196 ttable 1.701 means Ha is accepted. In conclusion, there is a significant positive effect from the use of the Time Token learning model on students’ learning outcomes in class V at SD Negeri 060938 Medan Johor in the academic year 2022/2023.


Keywords


learning outcomes, time token learning model, elementary students

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Arianti. (2018). Peranan Guru Dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Kependidikan, 12(2), 117 – 134.

Arikunto Suharsimi. (2017). Prosedur Penelitian : Suatu Pendekatan Praktik (Ke-14). Jakarta: PT Rineka Cipta.

Aunurrahman. (2019). Belajar & Pembelajaran ((Ke-11) Jan). Bandung: Alfabeta.

Dimyati & Mudjiono. (2019). Belajar Dan Pembelajaran ((Ke-6) Des). Jakarta: PT Rineka Cipta.

Djamaluddin, A., & Wardana. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. Sulawesi Selatan: CV Kaafah Learning Center.

Frita, L., D., Ghufron, S., Ibrahim, M., Mariati, P. Pengaruh Budaya Literasi Terhadap Hasil Belajar IPA di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(6), 5087 – 5099. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1436

Gaol, R. L., & Simarmata, E. J. (2019). Efektivitas Bahan Ajar Tematik Sekolah Dasar Berbasis Budaya Lokal Melalui Penerapan Model Pembelajaran Contextual Teaching and Learning (CTL) Terhadap Aktivitas Belajar Siswa. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, 3(4), 1032-1035.

Huda Miftahul. (2017). Model-Model Pengajaran Dan Pembelajaran ((Ke-5) Jan). Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Istarani. (2019). 58 Model Pembelajaran Inovatif ((Ke-3) Okt). Medan: Media Persada.

Juanda Anda. (2019). Pembelajaran Kurikulum Tematik Terpadu (Farihin (Ed), ke-1). Cirebon: CV. Confident.

Kurniasih & Sani. (2016). Ragam Pengembangan Model Pembelajaran ((Ke-4) 2016). Jakarta: Kata Pena.

Marina, S., Syaflin, S. L., & Hermansah, B. (2023). Pengaruh Pengunaan Model Pembelajaran Time Token Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 8(1), 35- 42.

Mirdad, J. (2020). Model-Model Pembelajaran (Empat Rumpun Model Pembelajaran). Jurnal Pendidikan Dan Sosial, 2(1), 14 – 23.

Mutiaramses., S. Neviyarni., & Murni, I. (2021). Peran Guru Dalam Pengelolaan Kelas Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 6(1). 43 - 48. https://doi.org/10.23969/jp.v6i1.4050

Ngalimun. (2017). Strategi Dan Model Pembelajaran ((Ke-1) Jan). Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Nurlaelah, N., & Sakkir, G. (2020). Model Pembelajaran Respons Verbal Dalam Kemampuan Berbicara. Jurnal Pendidikan , 4(1), 114 – 122.

Purba, D. A., Purba, N. A., & Sianturi, C. L. (2022). Pengaruh Penggunaan Model Time Token terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas IV pada Subtema Ayo Cintai Lingkungan di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(5), 8203 – 8214.

Purwanto. (2020). Evaluasi Hasil Belajar (Ke – VII). Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Sembiring, A. Br., Tanjung, D. S., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Time Token terhadap Motivasi Belajar Siswa Sekolah Dasar pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Basicedu, 5(5), 4076 – 4084.

Shoimin Aris. (2020). 68 Model Pembelajaran Inovatif Dalam Kurikulum 2013 (Ke-2). Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Slameto. (2016). Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Belajar ((Ke-6) Jan). Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Son, R. S. S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Terhadap Hasil Belajar Siswa SMP. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 9 (3), 284 – 291.

Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta

Suprihatin, S., M. Manik, Y. (2020). Guru Menginovasi Bahan Ajar Sebagai Langkah Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Program Studi Pendidikan Ekonomi, 8(1), 65 – 72. http://dx.doi.org/10.24127/pro.v8i1.2868

Suryaningsih, A. (2020). Dampak Media Sosial Terhadap Prestasi Belajar Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Sains dan Teknologi, 7(1), 1 – 10.

Wahyudi, A. (2020). Pengaruh Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Time Token Pada Materi Atmosfer Terhadap Hasil Belajar Dan Motivasi Belajar Siswa Kelas X Di SMA Negeri 3 Banjar. Jurnal Samudra Geografi, 3(2), 32 – 36. https://ejurnalunsam.id/index.php/jsg/article/view/2504

Widana, I. W., & Muliani, P. L. (2020). Uji Persyaratan Analisis. Pontianak: Klik Media.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i6.9632

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id