The Influence of Information and Communication Technology (ICT) Skill and Work Culture on Teacher Performance at SMP Negeri Bangkinang Kampar

Fahni Maulina, Elfis Suanto, Hambali Hambali

Abstract


Teacher performance is something that needs and deserves to be examined in depth. Many factors cause problems related to teacher performance. This article covers the influence of information and communication technology (ICT) skills and work culture on the performance of state junior high school teachers in the Bangkinang districts of Kampar. This research uses a quantitative-descriptive approach. The quantitative-descriptive research systematically, actually, and accurately describes certain social phenomena to describe the existing facts and data in detail. Data collection techniques use observation, documentation, and questionnaires. The subjects of the research were 55 teachers at state junior high schools in Bangkinang. The results show that 1) information and communication technology (ICT) skill has a significant positive influence on teacher performance with a significance value of 0.002 or smaller than the alpha value of 0.05. In addition, 2) work culture has a significant positive influence on teacher performance with a significance value of 0.001. And, 3) information and communication technology (ICT) skill and work culture have a joint influence on teacher performance with a significance value of 0.000 and an R-square value of 0.403, which indicates that the proportion of influence of the variables information and communication technology (ICT) skill and work culture on teacher performance is 40.3%.


Keywords


information and communication technology skill, work culture, teacher performance, junior high school

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Bintoro, & Daryanto. (2017). Manajemen Penilaian Kinerja Karyawan. Gava Media.

Diana, R., Ahmad, S., & Wahidy, A. (2020). Pengaruh Motivasi Kerja dan Komunikasi Interpersonal Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 1828–1835.

Faozan, A. (2022). Peningkatan Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam melalui Supervisi Akademik, Diklat dan Partsipasi dalam Kelompok Kerja Guru. Penerbit A-Empat.

Ginanjar, M. Hidayat, 2014, Membangun Budaya Kerja Syariah dalam Upaya Meningkatkan Kulitas Kinerja Dosen: Penelitian di Universitas Djuanda Bogor, Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 3 Tahun 2014

Hartiningtyas, L., & Elmunsyah, H. (2016). Meningkatkan kompetensi pedagogik dan profesional guru smk melalui pemberdayaan pengembangan keprofesian berkelanjutan (PKB).

Khotimah, H., Astuti, E. Y., & Apriani, D. (2019, July). Pendidikan berbasis teknologi (permasalahan dan tantangan). In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Marwan, 2017, Pengaruh Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Pelaksanaan Supervisi Kelas terhadap Kinerja Guru Pendidikan Agama Islam di SMA se Kota Palu, Tesis Institut Agama Islam Negeri Salatiga

Mustofa, D. R., Marzuki, I. L., & Mustofa, I. (2017). Peningkatan Kinerja Guru Melalui Supervisi Pengawas Satuan Pendidikan Dan Kepemimpinan Kepala Sekolah (Studi Kasus Pada Sma Ma’arif Nu 5 Purbolinggo Kabupaten Lampung Timur). Jurnal Manajemen Pendidikan Islam Al-Idarah, 2(1).

Nurbayani, E. (2023). Hubungan Kemampuan Teknologi Informasi Dan Komunikasi (Tik) Dan Self Concept Dengan Kinerja Guru Madrasah Tsanawiyah Di Kecamatan Setu Kabupaten Bekasi (Doctoral dissertation, Universitas Islam" 45" Bekasi).

Oktavianus, Deke, 2017, Pengaruh Budaya Kerja terhadap Kinerja Guru dan Prestasi Belajar Siswa SMA Kabupaten Sumba Barat Daya NTT, Jurnal Edukasi Sumba, Vol. 01 No. 2 Tahun 2017

Palupi, N. K. (2015). Pengaruh Faktor Usia Terhadap Minat Dan Kemampuan Guru Ppkn Dalam Penggunaan Media Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi (TIK) Di SMA Negeri Se-Kabupaten Tanggamus Tahun Pelajaran 2014/2015 (Doctoral dissertation, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan).

Pianda, Didi, 2018. Kinerja Guru: Kompetensi Guru, Motivasi Kerja dan Kepemimpinan Kepala Sekolah, Sukabumi: CV Jejak

Rismawati dan Mattalata, 2018, Evaluasi Kinerja: Penilaian Kinerja atas Dasar Prestasi Kerja Berorientasi Kedepan, Makassar: Celebes Media Perkasa

Rusyan, H.A. Tabrani (Ed.) 2014. Membangun Guru Berkualitas. Jakarta: PT. Pustaka Dinamika

Sedarmayanti dan Nunur Rahadian, 2018, Hubungan Budaya Kerja dan Lingkungan Kerja terhadap Peningkatakan Kinerja Pegawai pada Lembaga Pendidikan Tinggi, Jurnal Ilmu Administrasi (JIA), Vol. XV No. 1 Tahun 2018.

Srinalia. (2015). Faktor-faktor yang Menyebabkan Rendahnya Kinerja Guru dan Korelasinya terhadap Pembinaan Siswa. Aceh: Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Vol. 15, 2, 193-207

Solong, A. (2019). Budaya & Birokrasi. Deepublish.

Tengko, F., Limbong, M., & Kailola, L. G. (2021). Pengaruh Supervisi Akademik Pengawas Sekolah Terhadap Kinerja Guru SMP di Kecamatan Tondon Kabupaten Toraja Utara. Attractive : Innovative Education Journal, 3(1), 13. https://doi.org/10.51278/aj.v3i1.203

Umanailo, (2016). Ilmu sosial budaya dasar. Universitas Islam Indonesia (Yogyakarta). Pusat Studi Hak Asasi Manusia. (PUSHAM),

Wirawan. (2015). Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia (Teori, Aplikasi, dan. Penelitian). Salemba Empat.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i6.9656

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id