The Effect of Playing Online Games on the Fifth-Grade Primary Students’ Learning Outcomes

Ruth Kesia Simatupang, Patri Janson Silaban, Saut Mahulae, Regina Sipayung, Rumiris Lumban Gaol

Abstract


The present study discusses whether there is an effect of online games on the learning outcomes of class V students at UPT SD Negeri 064025 Flamboyan Raya Medan in the academic year 2022/2023 or not. The population involves 158 class V students at UPT SD Negeri 064025 Flamboyan Raya Medan. The sampling technique uses purposive sampling, which was totaled 28 students at class V-D of UPT SD Negeri 064025 at the academic year 2022/2023. The method used in this research is a quantitative survey with the research method type. The survey type of quantitative research method used in this research is to find the effect of playing online games on the learning outcomes of class V students at UPT SD Negeri 064025 Flamboyan Raya Medan. Based on the results of statistical processing, it shows that the level of addiction to playing online games among students is categorized as strong category with an average of 88.28. Meanwhile, student learning outcomes have not met the KKM that has been implemented with an average of 72.85. By using the test, tcount is 4,530 while ttable is 2,056, because tcount ≥ ttable. Then, Ho is rejected and Ha is accepted. This proves that there is a significant effect between playing online games on the learning outcomes of class V students at UPT SD Negeri 064025 Medan Selayang in the academic year 2022/2023.


Keywords


online games, learning outcomes, primary students

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Affandi, M. (2013). Pengaruh Game Online Terhadap Tingkat Efektivitas Komunikasi Interpersonal Pada Kalangan Pelajar Kelas 5 SDN 009 Samarinda. EJournal Ilmu Komunikasi, Vol 1 No 4.

Budiarti, L. (2019). Pengaruh Kebiasaan Bermain Game Online Terhadap Prestasi Nilai Hasil Belajar (Penelitian Deskriptif di Kelas V Sekolah Dasar Kecamatan Baleendah Bandung). http://fkip.unpas.ac.id/

Kaban, R. H., dkk. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran PAKEM terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(1), 102-109.

Kautsar. (2019). "Pengaruh Game Online Terhadap Prestasi Akademi Peserta Didik di MAN 3 Aceh Besar". Fakultas Tarbiyah dan Keguruan. Universitas Islam Negeri-AR-RANIRY. Banda Aceh. Vol 126 No 1.

Khairani, M. (2017). Psikologi Belajar. Dalam (https://www.google.co.id/books/ edition/Psikologi_Belajar/BA-fDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=psikologi +belajar+ oleh+makmun+khairani&printsec=frontcover). Diakses pada tanggal 20 Maret 2021.

Kustiawan, A. A., Or, M., Utomo, A. W. B., & Or, M. (2019). Jangan suka game online: Pengaruh game online dan tindakan pencegahan. CV. Ae Media Grafika.

Lestari, P & Hudaya, A. (2018). "Penerapan Model Quantum Teaching Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII SMP PGRI 3 Jakarta". Research and Development Journal of Education, Vol 5 No 1. Dalam (https://doi.org/10.30998/rdje.v5i1.3387). Diakses pada tanggal 20 Maret 2021.

Marianus, S. M. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Take and Give Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Tema Praja Muda Karana Kelas III SD RK Budi Luhur Medan Denai Tahun Pembelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 2286-2296.

Noor, J. (2017). Metodologi Penelitian: Skripsi, Tesis, Disertasi & Karya Ilmiah (Edisi Ketu). Jakarta: Kencana.

Pangestika, N. R. (2015). "Pengaruh Game Online Terhadap Konsentrasi dan Prestasi Belajar Siswa Kelas V SD". Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Muhammadiyah Purwekerto. Jurnal Repository. Dalam (http://repository.ump.ac.id/id/eprint/1344). Diakses pada tanggal 22 Maret 2021.

Purwanto, N. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Putra, B. B. (2021). "Pengaruh Game Online Bagi Remaja Terhadap Perilaku dan Pergaulan Sehari-hari". Fakultas Farmasi, Kesehatan , Administrasi Rumah Sakit dan Radiologi. Institut Ilmu Kesehatan STRADA. Kediri. Open Science Framework. Dalam (https://osf.io/preprints/rpyje/) Diakses pada tanggal 15 Mei 2021.

R Siregar, S. (2017). Statistik Parametrik untuk Penelitian Kuantitatif. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Panjaitan, W. A., Simarmata, E. J., Sipayung, R., & Silaban, P. J. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran Discovery Learning di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1350-1357.

Rahyuni, R., Yunus, M., & Hamid, S. (2021). Pengaruh game online terhadap motivasi belajar dan prestasi belajar siswa SD Kecamatan Pammana Kabupaten Wajo. Bosowa Journal of Education, 1(2), 65-70.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Sinurat, Y., Silaban.P.J., & Sari, A. S.P. (2022). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Hasil Belajar Matematika Pada Kelas IV SD Negeri 060833 Medan Petisah. In Seminar Nasional Sosial, Sains, Pendidikan, Humaniora (Senassdra) Vol. 1, pp.17-28)

Siburian. E, Pangaribuan.J.J, Abi.A.R, Silaban.P.J., (2022). Pengaruh Bermain Game Online Terhadap Prestasi Belajar Siswa Di SD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran).

Simatupang, H. (2019). Strategi Belajar Mengajar Abad Ke‐21 - Google Books. Dalam (https://www.google.co.id/books/edition/Strategi_Belajar_Mengajar_Abad_Ke_21/F9zaDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=strategi+belajar+mengajar+djamarah&pg=PA2&printsec=frontcover). Diakses pada tanggal 25 Mei 2021.

Syah, M. (2017). Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Suprijono, A. (2014). Cooperative Learning Teori & Paikem. Jogyakarta: Pustaka Pelajar.

Siti, M. (2013). "Peranan Metode Pembelajaran Terhadap Minat Dan Prestasi Belajar Pendidikan Agama Islam". Jurnal Kependidikan. Vol 1 No 1. Dalam (https://media.neliti.com/media/publications/). Diakses pada tanggal 10 Mei 2021.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. (1st ed.). Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiarto, A. (2013). "Pengaruh Game Online Point Blank Terhadap Perilaku Siswa SD Negeri 51 kota Bengkulu". Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan. Universitas Bengkulu.UNIP Schoolar Repository.

Sugiono. (2018). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Suprijono, A. (2014). Kooperatif Learning Teori dan Aplikasi Paikem. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar - Google Books. Dalam(https://www.google.co.id/books/edition/Teori_Belajar_dan_Pembelajaran_di_Sekola/IeVNDwAAQBAJ?hl=id&gbpv=1&dq=belajar+dan+faktor-faktor+yang+mempengaruhinya+slameto+2010&printsec=frontcover). Diakses pada tanggal 10 Mei 2021.

Syah, M. (2017). Psikologi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Wijaya, W. (2019). "Pengaruh Kebiasaan Bermain Game Online di Rumah Terhadap Disiplin Belajar Peserta Didik di SD Negeri Sawah Lama Bandar Lampung". Journal of Chemical Information and Modeling, Vol 53 No 9.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v8i3.9670

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id