The Effect of Discovery Learning Model on Student Learning Outcomes In Science Subjects In Elementery Schools
DOI:
https://doi.org/10.33578/pjr.v9i5.136Keywords:
discovery learning, learning outcomes, ipas materialAbstract
This study aims to determine the effect of the Discovery Learning model on students' learning outcomes in the subject of Natural and Social Sciences (IPAS) at SDN 7 Rantau Bayur, Banyuasin Regency. The research used a True Experimental design with a Pretest-Posttest Control Group Design. The study involved two classes: the experimental class, which applied the Discovery Learning model, and the control class, which was taught using the lecture method. The results showed an increase in the average score from pretest to posttest in the experimental class, from 57.00 to 77.80. This improvement was greater than that of the control class, which only increased from 56.75 to 67.50. Statistical analysis using the Independent Samples t-test showed a significance value of 0.003 (<0.05), indicating that H₀ was rejected and Hₐ was accepted. Thus, it can be concluded that the Discovery Learning model has a positive effect on students' learning outcomes in IPAS material.
References
Abdullah, H. (2020). Pendidikan untuk Masyarakat: Perspektif dan Aplikasi dalam Kehidupan Sosial. Yogyakarta: Pustaka Belajar.
Ariasanti, D. A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SD Negeri 125 Palembang. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, Vol.5, No. 2, 113-118.
Arikunto, S. (2010). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta. Arikunto, S. (2020). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta:
Rineka Cipta.
Arsyad, A. (2021). Pengantar Pendidikan dan Hasil Belajar Siswa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Arsyad, A. (2021). Pengantar Pendidikan dan Hasil Belajar Siswa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Arsyad, A. (2021). Pengantar Pendidikan dan Hasil Belajar Siswa. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Artawan, O. K. (2020). ). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, Vol. 3, No.3, 454-460.
Astriani, I. M. (2023). Astriani, Idris, M., dan Ida, S., (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar (IPS) Siswa Kelas V Di SD Negeri 05 Sungai Rotan. Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (IRJE), Vol. 3, No.2. . Jurnal Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (IRJE), Vol.3, No.2.
Burner, J. (1961). The Process of Education . Harvard University Press.
Euis, E., Suryani, N., & Supriyadi, T. (2019). Model Pembelajaran Inovatif.
Yogyakarta: UNY Press.
Gagne, R., J, B. L., & W, W. W. (2005). Principles of Instructional Design (5th ed.). Wadsworth Publishing.
Gie, J. (2020). Pendidikan dalam Perspektif Sosial dan Budaya. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Hanida, M. (2019). Model Discovery Learning dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia. Yogyakarta: Deepublish.
Hasan, M. (2023). Implementasi Model Pembelajaran Discovery Learning pada Pendidikan Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelazjaran, Vol. 18, No.1, 44-56.
Idris, M. d. (2022). Penerapan Media Ular Tangga Pada Pembelajaran IPS Materi Peristiwa Kebangsaan Seputar Proklamasi Kemerdekaan Di Kelas V SD Negeri 32 Palembang. Jurnal Kalpataru, Vol. 8, No.1.
Idris, M. S. (2023). Analisis Kemampuan Siswa Memahami Materi Keberagaman Budaya Dalam Pembelajaran Ips Kelas Iv Sdn 3 Belida Darat. Jurnal Widya Carya, Vol. 7, No.2.
Idris, M., & Ida, S. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Berbantuan Multimedia Terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau Dari Gaya Belajar Siswa SD. Jurnla Nuansa Akademik, Vol. 8, No.1.
Idris, M., Putri, M. S., & Irawan, D. B. (2023). Analisis Kemampuan Siswa Memahami Materi Keberagaman Budaya Dalam Pembelajaran Ips Kelas Iv Sdn 3 Belida Darat. . Jurnal Widya Carya, Vol. 7, No.2.
Johnson, D. W., Johnson, R. T., & Smith, A. K. (2020). Cooperative Learning: Improving University Instruction by Promoting Active Learning. Journal of Education and Practice, 11(16), 34-42.
Joyce, B. W. (2018). Models of Teaching (1oth ed). Pearson.
Kemendikbudristek. (2024). Rapor Pendidikan 2024. Diambil kembali dari Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi: https://www.kemdikbud.go.id/main/files/download/ff003231a4cc8ba
Kurniawan, M. &. (2021). Implementasi model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 48-56.
Kusnadi, S. &. (2020). Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam dan Sosial di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Lestari, S., Mimin, D., & Hema, W. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA Di Kelas 4 SDN Babakankareo. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 2(10).
Miarso, Y. (2020). Pembelajaran Berbasis Teknologi: Pendekatan dan Aplikasinya dalam Pendidikan Modern. Jakarta: Prenadamedia Group.
Miftah, M. (2020). Model Pembelajaran Inovatif dalam Pendidikan Sekolah Dasar. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta Press.
Mulyasa, E. (2020). Manajemen Pembelajaran: Teori, Praktek, dan Aplikasi. .
Bandung: Remaja Rosdakarya.
Notoadmodjo, S. (2012). Metodologi Penelitian Kesehatan. Jakarta: Rineka Cipta.
Prasetyo, D. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 13(2), 112-121.
Prasetyo, D. (2021). Tantangan dan Kendala dalam Implementasi Model Pembelajaran Discovery Learning. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 112- 124.
Prastowo, A. (2020). Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK). . Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rahayu, S. (2020). Kualitas Pembelajaran dan Dampaknya terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 8(1), 33-47.
Rahmawati, S. &. (2022). Penerapan model pembelajaran discovery learning untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran sains di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sains Indonesia, 10(2), 35-42.
Ramadhan, A. (2020). Pengaruh Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. . Jurnal Pendidikan Inovatif, 6(2), 89- 102.
Riashastuti, N. K. (2024). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 9(2), 1-2.
Rizki, S. (2022). Tahapan Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(3), 123-135.
Roaidah, I. M. (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Power Point Interaktif Pada Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Handayani, 14(2).
Roaidah, I. M. (2023). Roaidah, Idris, M., dan Irawan, D. B., (2023). Pengaruh Model Discovery Learning Berbantuan Media Power Point Interaktif Pada Hasil Belajar IPS Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Handayani, Vol. 14 No.2. . Jurnal Handayani, Vol. 14, No.2. .
Rusman. (2020). Pembelajaran Berbasis Teknologi dan Implementasinya dalam Pendidikan. . Jakarta: Alfabeta.
Santoso D., P. I. (2022). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Eksplorasi untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPAS Siswa SD. Jurnal Pendidikan Dasar, Vol. 13, No.1.
Sari, E. &. (2021). Analisis faktor-faktor yang mempengaruhi hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 20(1), 55-62.
Sudjana. (2021). Metode statistika. Bandung: Tarsito.
Sugihartono, D. (2020). Pendidikan Budaya dan Karakter Bangsa: Menumbuhkan Cinta Tanah Air di Sekolah Dasar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. . Bandung: Alfabeta.
Sari, F. (2022). Keunggulan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Jurnal Penelitian Pendidikan, 12(4), 233-245.
Sari, L. (2023). Strategi Pembelajaran yang Efektif untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Dasar, 9(2), 97-108.
Suyadi, & Fajriyah, S. (2020). Pengaruh pembelajaran berbasis discovery learning terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 24(3), 223-231.
Suyanto, A. (2020). Pembelajaran Inovatif dan Kreatif dalam Konteks Pendidikan Abad 21. Bandung: Penerbit Rosda.
Suyanto, R. (2022). Peran Fasilitas Pembelajaran dalam Meningkatkan Kualitas Hasil Belajar Siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 10(1), 56-70.
Trianto, H. (2020). Model Pembelajaran yang Efektif: Teori dan Praktik di Kelas. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
UNESCO. (2020). Education and the 2030 Agenda for Sustainable Development. Paris: UNESCO Publishing.
Usman, U. (2019). Pendidikan untuk Pembangunan Manusia. Jakarta: RajaGrafindo Persada.
Widiastuti, S. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Variatif terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pengajaran, 9(3), 105- 118.
Widodo, P. (2021). Pengaruh Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar Siswa di Sekolah Menengah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 14(3), 150-163.
Zahra, F., & Fitriani, R. (2022). Faktor Kesehatan dan Pengaruhnya terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Sehat, 6(4), 78-85.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Esi Purwasi, Muhamad Idris, David Budi Irawan (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.