UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI PROFESIONAL GURU SEKOLAH DASAR MELALUI LESSON STUDY

Samsuar Samsuar

Abstract


This research is motivated by a conventional learning orientation where teacher-centered learning must be transformed into student-centered learning. The purpose of this study was to improve the professional competence of elementary school teachers through lesson study. This study uses a class action research design that has stages of planning, implementation, observation, and reflection. This research was conducted at the target schools in the city of Dumai. The research subjects were 10 V-grade teachers taken from each of the target schools. The research instrument used observation sheets and interview sheets. The results of this study indicate an increase in the professional competence of elementary school teachers through lesson study with the percentage of the first cycle of 64% with enough categories to 82% with good categories. The conclusion drawn is that the professional competence of teachers through Lesson Study has increased.


Keywords


teacher professional competence, lesson study

Full Text:

PDF

References


Akiba, M., dan Liang, G. (2016). Effects of Teacher Professional Learning Activities on Student Achievement Growth. The Journal of Educational Research, 109 (1), 99–110.

Almujab, S., Yogaswara, S. M., Novendra, A. M., dan Maryani, L. (2018). Penerapan Lesson Study melalui Metode Project Based Learning untuk Meningkatkan Keaktifan Mahasiswa dalam Proses Pembelajaran di FKIP UNPAS. Jurnal Refleksi Edukatika, 8 (2), 139–148.

Arifin, Z. (2013). Menjadi Guru Profesional. Edutech, 1 (3), 132–155.

Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Memilih Model Pembelajaran melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) 3 (1). 53-60.

Hamdani. (2010). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Hendawati, Y. dkk. (2018). Penerapan Model Mind Mapping untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA di Sekolah Dasar. Metodik Didaktik, 13 (2), 113-124.

Larasati, V dan Gafur, A. (2018). Hubungan Kompetensi Pedagogis dan Kompetensi Profesional Guru PPKN dengan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Menengah. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 15 (1), 45-51.

Mardinigsih, L. dan Djukri. (2015). Upaya Meningkatkan Profesionalisme Guru IPA SMP di Kecamatan Sleman melalui Optimalisasi Kegiatan Lesson Study. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3 (2), 213-225.

Mulyasa, E. (2006). Kurikulum Berbasis Kompetensi. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Novauli, F.M. (2015). Kompetensi Guru dalam Peningkatan Prestasi Belajar pada SMP Negeri dalam Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 3 (1), 45- 67.

Prihantoro, C, R. (2011). Pengembangan Profesionalisme Guru melalui Model Lesson Study. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 17 (1), 100-108.

Rahmawati, D. (2014). Peningkatkan Kompetensi Profesional Calon Guru melalui Lesson Study. Jurnal Aksioma, 3 (1), 28-33.

Rokhmaniyah dan Surandari, K, C. (2016). Lesson Study Pengembangan Bahan Pembelajaran Berbasis Potensi Lokal untuk Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru SD di Kabupaten Kebumen. Premiere Educandum, 6 (2), 162-173.

Rozak, A. dan Fauziah, E. (2013). Implementasi Lesson Study sebagai Upaya Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru Bahasa Indonesia di SMP Kabupaten Cirebon. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, 13 (1):1-11.

Rusman. (2010). Model-model Pembelajaran Mengembangkan Profesionalisme Guru, Jakarta: PT Raja Grafindo.

Sato, M. (2012). Mereformasi Sekolah, Konsep, dan Praktik Komunitas Belajar. Jakarta: Pelita.

Sugandi, E. (2019). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru melalui Supervisi Akademik dan Lesson Study. Edutech, 18 (1), 102-120.

Supranoto, H. (2015). Penerapan Lesson Study dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogi Guru SMA Bina Mulya Gadingrejo Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal Promosi Program Studi Pendidikan Ekonomi, 3 (2), 21-28.

Tatar, E., Tüysüz, C., Tosun, C., dan İlhan, N. (2016). Investigation of Factors Affectings Students’ Science Achievement According to Student Science Teachers. International Journal of Instruction, 9 (2), 153–166.

Ulfah, N. (2018). Pengembangan Kompetensi Profesional Calon Guru PKn MI: Pemahaman tentang Paradigma Baru PKn. Jurnal Kependidikan Dasar Berbasis Sains, 3 (1), 49-64.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i4.7509

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id