KEEFEKTIFAN MODEL PEMBELAJARAN KONTRUKTIVISME DALAM MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS VI SD NEGERI 003 BENAI KECIL

Asmurni Asmurni

Abstract


This research is based on the learning process carried out by the teacher who seems improvised. This is proven by the teacher teaching without using models, approaches, or strategies that can make the learning process more effective. The teacher also does not prepare before starting the lesson, this is evidenced by the absence of media used by the teacher to assist the learning process. the purpose of this study is to improve student learning outcomes by applying constructivism learning. This research was conducted at 003 Benai Kecil Elementary School with 22 students as research subjects. This study uses classroom action research consisting of two cycles. The results of these two cycles of research prove that, in the initial data of students who completed as many as 10 people with a percentage of completeness of 45.5% with incomplete categories. In the first cycle, students who finished as many as 17 people with a percentage of 77.2% with a complete category. Whereas in the second cycle, students who have returned have increased to as many as 22 people with a percentage of 90.9% with the category of completion. The results of this study prove that the kontriktivism learning model is effective in improving science learning outcomes of Grade VI students of SD Negeri 003 Benai Kecil, Benai District, Kuantan Singingi Regency

Keywords


contructivism learning model, science learning outcomes

References


Abidin, Z. (2017). Penerapan Metode Pembelajaran Think Pair Share untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD Negeri 001 Binamang. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 1 (2), 256-263.

Halimah, A.M. (2017). Penggunaan Model Pembelajaran Kooperatif dengan Teknik Keliling Kelas untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS pada Siswa Kelas III SD Negeri 013 Pagaran Tapah Darussalam. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 1(1), 98-107.

Hasniwati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Pictue and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II A SD Negeri 004 Cendirejo Kecamatan Pasir Penyu Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1), 189-196.

Isjoni. (2007). Cooperative Learning: Efektifitas Pembelajaran Kelompok. Bandung: Alfabeta.

Karlin, H., & Margaretha. (2002). Implementasi Kurikulum Berbasis Kompetensi II. Bandung; Bina Media Informasi.

Kusdinar, D. (2016). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Ilmu Pengetahuan Alam dengan Penerapan Metode Demonstrasi Siswa Kelas IV SD Negeri 010 Banjar Panjang Kecamatan Kerumutan. Jurnal PAJAR (Pendidik dan Pengajar), 5 (3), 307-316.

Meiherty, F. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share untuk Memperbaiki Proses Pembelajaran dan Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD Negeri 21 Balai Makam Kecamatan Mandau. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(2), 312-320.

Mudjiman, H. (2014). Belajar mandiri (Self-Motivated Learning). Surakarta: UNS Press.

Mulyatiningsih, E., & Suprihartin, S.E.Y. (2005). Efektifitas Pembelajaran Kontruktivisme dalam Pencapaian Kompetensi Dasar Mulok Pada SLTP. Universitas Yogyakarta.

Rohaeni. (2016). Efektivitas Pendekatan Konstruktivisme Terhadap Aktivitas Dan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Mikroskop. Universitas Negeri Semarang. Online https://lib.unnes.ac.id/28065/1/4401409001.pdf

Sadali. (2015). Penerapan Model Pembelajaran Konstruktivistik dengan Pendekatan Siklus Belajar dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Cakrawala: Jurnal Pendidikan dan Wacana Pendidikan, 9(1), 47-54.

Suparman., Hardjo, S., & Astutik, K. (2016). Pengaruh Pembelajaran Matematika Berbasis Konstruktivisme dengan Model Kooperatif Tipe Time Assisted Individualization (TAI) pada Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan, 17(1), 67-80.

Suyatin. (2016). Penggunaan Metode Latihan untuk Meningkatkan Hasil Belajar Mata Pelajaran IPA Siswa Kelas VI SD Negeri 001 Ukui Satu Kecamatan Ukui. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 254-265.

Tirtarahardja, U., dan Sulo. (2005). Pengantar Pendidikan. Jakarta : PT Asdi Mahasatya.

Purwanto. (2018). Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 015 Beringin Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5), 719-724.

Yulaelawati, E. (2004). Kurikulum dan Pembelajaran: Filososfi, Teori, dan Aplikasi. Jakarta: Pakar Raya.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i5.7868

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id