ANALYSIS OF TEACHER'S STYLE IN TEACHING MATHEMATICS AT CLASS IV SDN 005 PENDALIAN IV KOTO ROKAN HULU REGENCY

Risda Novianti, Lazim N, Syahrilfuddin Syahrilfuddin

Abstract


Teaching style is a very important aspect that should be considered by teachers and educators since it is the key to success in creating a more interesting and interactive learning environment. The purpose of this study is to describe the teaching style applied by the teacher in teaching mathematics at class IV SDN 005 IV IV Koto Rokan Hulu Regency. The subject in this study was a teacher at grade IV of SDN 005 Pendalian IV Koto. The research method used in this study was descriptive with data collection techniques through observation and documentation. The results showed that the fourth grade teacher of SDN 005 IV Koto applied a classical, technological, personalized, and interactional teaching style in teaching mathematics. Classical teaching style was very dominantly applied. Whereas technological teaching style, personalized teaching style, and interactional teaching style were not implemented properly. Basically, the teacher must sustainably improve his teaching style adapted to the demands of current learning where the students have an active role and dominate learning with the teacher as a facilitator

Keywords


teaching style, teaching mathematics, primary school

References


Abuddin, N. (2009). Perspektif Islam Tentang Strategi Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Arifin, Z. (2012). Penelitian Pendidikan Metode dan Paradigma Baru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Ariani, T. (2016). Gaya Mengajar Guru Kelas V di SD Negeri Sayidan Yogyakarta. (online).https://journal.student.uny.ac.id/ojs/ (diakses pada 19 Januari 2018).

Asril, Z. (2010). Micro Teaching. Padang: Raja Grafindo Persada.

Ali, M. (2010). Guru Dalam Proses Belajar Mengajar. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Budiyanti, H. (2012). Hubungan Gaya Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Matematika Pada Siswa Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Pulutan Salatiga Tahun 2012.(Online).http://perpus.iainsalatiga.ac.pdf.(diakses 19 Januari 2018).

Emzir.(2012). Metodologi Penelitian Kualitatif Analisis Data.Jakarta: Rajawali Pers.

Hamzah B Uno & Nina. (2016). Tugas Guru dalam Pembelajaran Aspek yang Mempengaruhi. Jakarta: BumiAksara.

Komariah, A., & Djam’an, S. (2011). Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Lexy J. Moleong.(2014). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi.Bandung: Rosdakarya.

Mulyasa. (2011). Menjadi Guru Profesional Menciptakan Pembelajaran Kreatif dan Menyenangkan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Majid, A. (2013). Strategi Pembelajaran. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nursyaidah. (2015). Gaya Mengajar Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. (online). http://e-journal.perpustakaanstainpsp.net/index.php/ (diakses pada 19 Januari 2018).

Nurfadillah, S. (2016). Korelasi Gaya Mengajar Guru dengan Kepercayaan Diri Guru SD Ma’arif Ponorogo Tahun 2015/2016 (online). http://etheses.iainponorogo.ac.id/.pdf (diakses pada 20 Jnuari 2018).

Primajasa, E.Y. (2016). Hubungan Antara Teaching Style (Gaya Mengajar Guru) Dengan Minat Belajar Matematika Pada Siswa Smk Muhammadiyah 4 Wonogiri. (online). http://emprints.ums.ac.id/pdf (diakses pada 19 Januari 2018).

Rusman. (2016). Model-model Pembelajaran, Mengembangkan Profesionalisme Guru. Jakarta: Rajawali Pers.

Septiana, C. (2013. Pengaruh Gaya Mengajar Guru Dan Gaya Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Di Kelas X Sma Negeri 18Surabaya(online).http://id.portalgaruda.org/index.journal&journal=4750 (diakses pada 19 Januari 2018).

Sardiman. (2007). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: Rajagrafindo.

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung : Alfabeta.

Usman, M.U. (2013). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Widoyoko & Putro, E. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i2.7908

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id