IMPROVING STUDENT LEARNING ACTIVITIES THROUGH THE DEMONSTRATION METHOD

Rizatrisna Rizatrisna

Abstract


This research is conducted due to the low of students activities. The purpose of this research is to increase student activity in learning. One of the actions taken by the researcher is through the demonstration method. This research was a classroom action research conducted on grade I students of SDN 42 Mandau with a total of 23 students. Data were collected using an observation sheet to observe teacher actions and student activities. The results showed that the demonstration method can increase the learning activities of 42 Mandau elementary school students with a percentage of teacher action by 56% and 59% of student activities included in the enough category in the first cycle. Then, the second cycle showed that an increasing with the percentage of teacher action by 79% and 80% of student activities with good category. Based on the results of the research, it can be concluded that the demonstration method can increase PAI learning activities for students in grade 1 at SDN 42 Mandau.


Keywords


learning activity, demonstration method

References


Anas, M. (2014). Mengenal Metode Pembelajaran. Jakarta: Ciputat Pers.

Arifuddin, A. (2017). Pengaruh Metode Demonstrasi dengan Alat Peraga Jembatan Garis Bilangan Terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bilangan Bulat. Al-Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4 (2), 165-178.

De Porter., dan B. Hernacki, M. (2005). Quantum Learning. Bandung: Kaifa.

Ismail. (2019). Peningkatan Hasil Belajar IPA melalui Model Problem Based Learning pada Siswa Kelas VI SDN 17 Bengkalis. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 907-913.

Jasmini. (2019). Pembelajaran Metode Demontrasi dan Alat Peraga Terhadap Hasil Belajar PKn Siswa Kelas III SDN 004 Teratak Buluh Kecamatan Siak Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (4), 711-722.

Mckee, E., Williamson, V. M. dan Ruebush, L.E. (2007). Effects of a Demonstration Laboratory on Student Learning. Journal Science Educational Technology, 16 (5): 395—400.

Mukmin. (2018). Penerapan Strategi Belajar Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Peserta didik Kelas V Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7 (1), 149-158.

Nasution, S. (2008). Berbagai Pendekatan dalam Proses Belajar & Mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurbaity, dkk. (2010). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa dalam IPA Terpadu Menggunakan Penilaian Portofolio Melalui Lesson Study di SMP Sekolah Alam dan Sains Aljannah Jakarta. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 16 (6), 627-637.

Nurhayati, T., Rukmana, E, O. (2016). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Mengurangi Kesulitan Memahami Teks Percakapan pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas IV SDN Kidalang. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 1 (1), 11-13.

Purwoko, K, S., dan Priyanto,S. (2016). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Sistem Pendingin. Jurnal Taman Vokasi, 4 (1), 113-118.

Rahmadani, N., dan Anugraheni, I. (2017). Peningkatan Aktivitas Belajar Matematika Melalui Pendektan Problem Based Learning Bagi Siswa Kelas 4 SD. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 7 (3), 241-250.

Rizkiana, F., dkk. (2016). Pengaruh Praktikum dan Demonstrasi dalam Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Terhadap Motivasi Belajar Siswa pada Materi Asam Basa Ditinjau dari Kemampuan Awal. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 1 (3), 354-362.

Rohani, Ahmad. (2010). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta: RinekaCipta.

Saputra, A, E., dan Priyanto, S. (2016). Penerapan Metode Demonstrasi dan Media Film untuk Meningkatkan Keaktifan dalam Pembelajaran dan Prestasi Belajar Sistem Rem. Jurnal Taman Vokasi, 4 (2), 151-162.

Sardiman, A.M. (2000). Interaksi dan Motivasi Belajar Mengajar. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Widyanto, F., dan Rabiman. (2016). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sistem Kelistrikan. Jurnal Taman Vokasi, 4 (2), 253-262.

Wijiati. (2018). Peningkatan Prestasi Belajar PAI Materi Wudhu Melalui Metode Demonstrasi pada Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Jurnal Visi Ilmu Pendidikan, 10 (2), 152-161.

Yuliani, W. S. (2014). Peningkatan Keterampilan Melakukan Prosedur Kearsipan Menggunakan Kartu Kendali dengan Metode Demonstrasi Melalui Media Alat Peraga Bagi Siswa Kelas XI-AP SMK PSM Randublatung Blora Tahun Ajaran 2013/2014. Economic Education Analysis Journal, 2 (3), 47-51.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i2.7954

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id