IMPLEMENTATION OF OBSERVE, CRITICIZE, AND FIX IT (OCF) METHOD IN INCREASING TEACHER'S ABILITY TO ARRANGE QUESTIONS

Oyong Risman

Abstract


This research is motivated by teacher ability in arranging questions as an exam outline and the low quality of the questions. Through the Observe, Criticize, and Fix it (OCF) method, it is hoped that the teacher's ability will increase in arranging the questions. This study was an action research conducted at SDN 014 Sidodadi Logas Tanah Darat District with the subjects of the research were 7 teachers. Data was collected through observation sheets and analyzed to see the improvement of the ability of teachers after mentoring with the OCF method. The results of the study in the first cycle obtained an average percentage of teacher abilities with 67.1% which enough category while the second cycle got 85.4% which included in good category. Based on the results of the study, it can be concluded that the ability of SDN 014 Sidodadi Logas Tanah Darat teachers in arraging questions for exam outline has increased through the methods of Observe, Criticize, and Fix it (OCF).


Keywords


observe, criticize, fix it, teacher's ability, arranging questions

References


Ananda, R., dan Fadhilaturrahmi. (2018). Analisis Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Implementasi Pembelajaran Tematik di SD. Jurnal Basicedu, 2 (2), 11-21.

Asmini, K. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus dan RPP Melalui Supervisi Akademik yang Berkelanjutan di SDN 4 Sumberrejo Kab. Malang. Pedagogia: Jurnal Pendidikan, 6 (2), 177-194.

Astuti, S. (2017). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di SD Laboratorium UKSW. Scholaria, 7 (1), 49-59.

Fahdini, R., Mulyadi, E., Suhandani, D., dan Julia. (2014). Identifikasi Kompetensi Guru sebagai Cerminan Profesionalisme Tenaga Pendidik di Kabupaten Sumedang. Mimbar Sekolah Dasar, 1 (1), 33-42.

Gusmarni. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Butir Soal melalui Kegiatan Workshop di Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (5), 1129-1136.

Hayati, N., dan Mardapi, D. (2014). Pengembangan Butir Soal Matematika SD di Kabupaten Lombok Timur sebagai Upaya dalam Pengadaan Bank Soal. Jurnal Kependidikan, 44 (1), 26-38.

Haryati, M. (2009). Model dan Teknik Penilaian pada Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Gaung Persada.

Ismail, M. (2010). Kinerja dan Kompetensi Guru dalam Pembelajaran. Lentera Pendidikan, 13 (1), 44-63.

Kasiono, D. (2019). Peningkatan Kemampuan Menyusun Soal dengan Metode Pendampingan Berpola SP3R pada Guru SDN Sepanyul Kecamatan Gudo Kabupaten Jombang Tahun 2018. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 4 (1), 33-41.

Kartowagiran, B. (2011). Kinerja Guru Profesional (Guru Pasca Sertifikasi). Cakrawala Pendidikan, 3 (3), 463 – 473.

Leksono, S., Rustaman, N., dan Redjeki, S. (2013). Kemampuan Profesional Guru Biologi dalam Memahami dan Merancang Model Pembelajaran Konservasi Biodiversitas di SMA. Cakrawala Pendidikan, 32 (3), 408-419.

Listyawati, M. (2012). Pengembangan Perangkat Pembelajaran IPA Terpadu di SMP. Journal of Innovative Science Education, 1 (1), 62-69.

Moleong, J. (2014). Lexy, Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurkhan. (2016). Peningkatan Kompetensi Pengelolaan Penilaian Kurikulum 2013 Melalui Pendampingan bagi Guru Sekolah Dasar. Jurnal Refleksi Edukatika, 7 (1)

Pramana., Arif, Y., Supraptono, E., dan Pribadi, F, S. (2013). Aplikasi Microsoft Office Excel 2010 untuk Menganalisis Butir Soal Pilihan Ganda. Jurnal Teknik Elektro, 5 (2), 93-95.

Susiatin. (2019). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Menyusun Kisi-kisi Soal dengan Metode Pendampingan Pola OCF. Jurnal Dinamika Manajemen Pendidikan, 4 (1), 17-24.

Thoha, M. (2004). Perilaku Organisasi: Konsep Dasar dan Aplikasinya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Werdayanti, A. (2008). Pengaruh Kompetensi Guru dalam Proses Belajar Mengajar di Kelas dan Fasilitas Guru Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi, 3 (1), 79-92




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i2.7975

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id