EFFORTS TO INCREASE TEACHER ABILITY IN MAKING LEARNING VIDEOS THROUGH WORKSHOP

Septina Katrin

Abstract


The background of this research is the number of teachers who teach using conventional learning methods without utilizing technological developments. The researcher strives to run workshops to increase teacher’s ability in making learning videos. This research was a classroom action research conducted on teachers of SDN 006 Mandau in odd semester 2019-2020. The instrument used was an observation sheet. The results of the study in the first cycle showed the percentage of teacher’s ability in making video learning was 56.24% with the medium category. After making improvements the cycle II increased to 76.03% which is included in the high category. Based on the results of the study, it can be concluded that the ability of teachers in making learning videos has increased through workshops.


Keywords


teacher creativity, learning video, workshop

References


Annisa. (2019). Peningkatan Kemampuan Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran Melalui Workshop. Faktor Jurnal Ilmiah Kependidikan, 6 (2), 171-176.

Arsyad, A. (2002). Media Pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Cahyani, R., Sarwono., Karyanto, P. (2016). Penggunaan Media Video untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Materi Biosfer pada Siswa Kelas XI IPS MAN 2 Pontianak Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal GeoEco, 2 (2), 198-207.

Deda, Y, N., Disnawati, H. (2019). Workshop Media Animasi untuk Meningkatkan Kemampuan Guru di Kelurahan Kefamenanu Tengah. Ethos: Jurnal Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 7 (1), 70-76.

Fikri, M, R., Muslim., Purwana, U., Karyawan. (2019). Upaya Meningkatkan Kemampuan Siswa dalam Membuat Karya Fisika Melalui Model Pembelajaran Berbasis STEM (Science, Technology, Engineering, and Mathematics) pada Materi Fluida Statis. Jurnal Wahana Pendidikan Fisika, 4 (1), 73-76.

Hardianto, D. (2005). Media Pendidikan Sebagai Sarana Pembelajaran yang Efektif. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 1 (1), 95-104.

Kurniawati, A., dkk. (2013). Implementasi Metode Penugasan Analisis Video pada Materi Perkembangan Kognitif, Sosial dan Moral, JPII, 2 (2), 149-155.

Muslihuddin. (2016). Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Pembuatan Media Pembelajaran Melalui Kegiatan Workshop. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 3 (2), 51-58.

Oktavia, Y. (2014). Usaha Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Bahana Manajemen Pendidikan: Jurnal Administrasi Pendidikan, 2 (1), 808-815.

Purwono, J., Yutmini, S., Anitah, S. (2014). Penggunaan Media Audiovisual pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam di Sekolah Menengah Pertama Negeri 1 Pacitan. Jurnal Teknologi Pendidikan dan Pembelajaran, 2 (2), 127-144.

Ramli, A. (2016). Pembelajaran dalam Perspektif Kemampuan Guru dalam Pemanfaatan Media Pembeajaran. Lantanida Journal, 4 (1), 35-49.

Sukoyo, J. (2013). Peningkatan Kompetensi Guru Melalui Workshop Penyusunan Soal Digital Bahasa Jawa dengan Menggunakan Program Adobe Captivate. Rekayasa: Jurnal Bahasa dan Sastra Jawa, 11 (2), 133-138.

Yunita, D., dan Wijayanti, A. (2017). Pengaruh Media Video Pembelajaran Terhadap Hasil Belajar IPA Ditinjau dari Keaktifan Siswa. Sosiohumaniora, 3 (2), 153-160




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i2.7985

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id