PEDAGOGIC COMPETENCY ANALYSIS OF ELEMENTARY SCHOOL TEACHERS GROUP II AT KECAMATAN BATANG PERANAP INDRAGIRI HULU

Diana Novita Sari, Zariul Antosa, Guslinda Guslinda

Abstract


This study aimed to analyze the achievement of the pedagogical competence of group II elementary school teachers in Kecamatan Batang Peranap, Indragiri Hulu. This study involved 59 elementary school teachers and utilized descriptive quantitative method. To collect the data, the researchers utilized a questionnaire consisting of 40 positive and negative statements. Then, the data obtained were analyzed by using descriptive statistical techniques. The results of the study showed that the pedagogical ability of group II elementary school teachers in Kecamatan Batang Peranap, Indragiri Hulu was classified as high with an achievement percentage of 85.37%.


Keywords


pedagogic competence, elementary school teachers

References


Arikunto. (2006). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Rineka: Jakarta.

Budi, A. S. (2018). Tingkat pengetahuan guru PENJASORKES terhadap kompetensi pedagogik di SMP negeri se-kota Yogyakarta tahun 2017. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Huda. (2018). Kompetensi Pedagogik Mahasiswa Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Pekanbaru.

Irwantoro & Suryana. (2016). Kompetensi Pedagogik. Cilegon: Genta Group Production.

Kemendikbud. (2006). Undang-Undang Republik IndonesiaNomor 14 tentang Guru dan Dosen Pasal 1 ayat 10

Kemendikbud. (2016). Permendikbud No. 23 Tentang Standar Penilaian Pendidikan

Kemendikbud.(2008). Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tentang Guru Bab II Komptensi dan Sertifikasi pasal 2 dan Bagian Kesatu Kompetensi pasal 3 ayat 4

Kebudayaan, K. P. (2018). Neraca Pendidikan Daerah. Retrieved Agustus Selasa, 2019, from UKG: http://npd.kemdikbud.go.id

Lodang, H. A. A. (2013). Analisis Kompetensi Profesional Guru Biologi Sekolah Menengah Atas Negeri di Kota Makasar. Jurnal Bionature, 25-32.

Mulyasa. (2011). Menjadi Guru Profesional. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Nurwahida, S. F. (2017). Hubungan kompetensi pedagogik dengan motivasi dan hasil belajar siswa SMA negeri di watampone. Biotek, 252-253.

Rusman. (2010). Model-Model Pembelajaran. Jakarta: Rajawali Pres.

Sanjaya, W. (2008). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Medai Group.

Supriyanto. (2017). Pengaruh Kompetensi Pedagogik dan Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Prestasi Belajar PAI Pada Siswa SMK Ganesha Tama Boyolali Tahun Ajaran 2016?2017. Surakarta: Institut Agama Islam Negeri.

Suyitno. (2009). Landasan Filosofis Pendidikan. Bandung: Universitas Pendidikan

Sugiono. (2010). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, kualitatif dan R&D . Bandung: Alfabeta.

Walid, M. (2018). Pedagogik Guru. Bandung: Rosdakarya.

Widyastono, H., & Sulistyo. (2016). Kompetensi Pedagogik. Cilegon: Genta Group Production.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i3.7987

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id