ANALYZING THE USE OF CAPITAL LETTERS IN THE THESIS INTRODUCTION OF PGSD STUDENTS AT UNIVERSITAS RIAU

Meisy Edriana

Abstract


The spelling mistakes looks simple but they affect the quality of writing. The accuracy of spelling measures a person’s language understanding. Making a mistake is a natural thing, but it does not mean that a writer ignores the rules in writing, especially in the use of capital letters. This study aimed to determine the use of capital letters in the thesis introduction of PGSD students at  Universitas  Riau. The method in this study was a quantitative descriptive method. The researcher selected 7 out of 13 rules of using capital letters stated in PUEBI (General Guidelines for Indonesian Spelling). The result showed that the overall average use of capital letters was 86.67 with a very good category.


Keywords


the use of capital letters, thesis introduction

References


Alek dan Achmad H. P. (2011). Bahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Kencana Prenada Media Group

Arifin, E., Zaenal & Tasai, S. A. (2018). Cermat Berbahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Jakarta:Akademika Pressindo.

Burhan, B. (2006). Metodologi Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Endah, N. (2015). Analisis Kesalahan Berbahasa Mahasiswa S1 Manajemen Tahun 2011 STIE AUB Surakarta.Jurnal Ekonomi, Bisnis, & Perbankan 1 (1):49-66. (Online).http://scholar.google.co.id (diakses 31 Desember 2017).

E-Jurnal. (2013). Pengertian Skripsi. (online).https://www.e-jurnal.com/2013/10/pengertian-skripsi.html?m=1 (diakses pada bulan Oktober 2013).

Khalil, M. (2007). Analisis Kesalahan Berbahasa. Pekanbaru: Cendekia Insani.

Mega, N. (2015). Pedoman Lengkap EYD Ejaan Yang Disempurnakan. Yogyakarta: Buku Pintar.

Mendikbud. (2015). Ejaan Yang Disempurnakan. Bumi Aksara. Jakarta.

Mulyawan, R. (TT). Pengertian Skripsi. (online). https://rifqimulyawan.com/pengertian-skripsi.html/amp

Nillas, R., dan Hayatun, N. (2016). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia. Jakarta: PT. WahyuMedia.

Nurgiyantoro, B. (2013). Teori Pengajaran Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Nursal, H. (2007). Kemampuan Dasar Menulis. Pekanbaru: Cendekia Insani.

Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia. (2012). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia yang Disempurnakan dan Pedoman Umum Pembentukan Istilah. Palito Media. Surabaya.

Riduwan. (2012). Belajar Mudah Penelitian untuk Guru-Karyawan dan Peneliti Pemula. Alfabeta. Bandung.

Sari, H. (2018). Analisis Kesalahan Penggunaan Huruf Kapital dan Tanda Baca Pada Ringkasan Skripsi Program Studi PGSD Angkatan 2012. Skripsi tidak dipublikasikan. FKIP Universitas Riau: Pekanbaru.

Shara, A. (2019). Analisis Kemampuan Menentukan Huruf Kapital dan Tanda Baca Pada Karangan Deskripsi Siswa Kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru.Skripsi tidak dipublikasikan. FKIP Universitas Riau: Pekanbaru.

Surat. (2017). Kata Pengantar. (online). http://www.contohsurat.co.id/2017/05/kata-pengantar.html?m=1(diakses pada bulan Mei 2017).

Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D. Alfabeta: Bandung.

Sugiono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta: Bandung.

Suharsimi, A. (2010). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bumi Aksara. Jakarta.

Yumna, W. (2010). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia Yang Disempurnakan & Pedoman Umum Pembentukan Istilah. Bandung: Yumna Widya.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i4.8025

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id