IMPROVING STUDENTS' LEARNING OUTCOMES THROUGH OPEN-ENDED PROBLEM MODEL AT GRADE IV SD RK BINTANG TIMUR RANTAUPRAPAT

Tessya Amarki Manihuruk, Patri Janson Silaban, Asnita Hasibuan

Abstract


The results of the study indicated an increase on students’ learning outcomes. The average score at the pretest was 65,76 and the level of the classical completeness was 23%. After implementing Open Ended Problem model in cycle I, the average score of  the students’ learning outcomes increased to 69,89 with the level of classical completeness of 33%. Moreover, after the implementation and the posttest conducted in cycle II, it was revealed that 24 students completed their learning outcomes and 6 students did not complete thei learning outcome and the average score of the posttest in cycle II increased to 80,86 with the classical completeness of 80%. This study concluded that Open Ended Problem model improved students’ learning outcomes at grade IV SD RK Bintang Timur Rantauprapat in the Academic Year 2019/2020. Based on the results of the study, the teacher was suggested to implement Open Ended Problem model since it was proven to improve the students’ learning outcomes.


Keywords


learning outcomes, open ended problem model

References


A, B. B. (2015). Penerapan Model Open Ended Untuk Meningkatkan Keterampilan Proses dan Hasil Belajar Siswa Kelas V SDN 1 Repaking-Wonosengo-Boyolali. . Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol 5 No 1.

Ade Ichtiar Saputra, A. E. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Open Ended Problem Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Fisika Siswa SMAN 3 Kota Bima Tahun 2018/2019. Jurnal Pendidikan , Vol 1 No.1.

Agustina. (2018). Perkembangan Peserta Didik. Yogyakarta: DEEPUBLISH.

Aqib. (2016). Penelitian Tindakan Kelas . Bandung: Yrama Widya.

Ari, S. (2016). Buku Tematik Terpadu Kurikulum 2016 Daerah Tempat Tinggalku . Balitbang: Kemdikbud.

Arikunto. (2015). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT.Bumi Aksara.

Chontimah, C. M. (2018). Paradigma Baru System Pembelajaran. Yogyakarta: Ar Ruzz Media.

Djamarah, S. (2019.). Psikologi Belajar. Jakarta: Rineka Cipta.

Fathurrohman, M. (2015). Model- model pembelajaran inovatif. Jogjakarta: Ar- ruzz Media.

Hamalik, O. (2017). Proses Belajar Mengaja . Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Huda, M. (2017). Model-model Pelajaran dan Pengajaran . Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Istarani. ( 2017). Model Pembelajaran Inovatif. Media Persada: Medan.

Istarani, P. (2015). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Jihad, A. H. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Pressindo.

Kurniawan, D. (2014). Pelajaran Terpadu Tematik . Bandung: Alfabeta.

Majid, A. (2017). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA PODA.

Nasution, H. (2016). Upaya Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah dan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematika Dengan Menggunakan Pendekatan Open Ended Pada Siswa di Kelas VIII SMP Muhammadiyah 02 Medan Tahun Ajaran 2015/2016. Jurnal Pendidikan dan jurnal Uinsu, Vol V No 2.

Ngalimun. (2017). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Nofiza Z, A. S. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Open Ended Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa di Am Ulumul Qur’an Banda Aceh Tahun Pembelajaran 2016/2017. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, Vol 2 No 1.

Purwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: PUSTAKA PELAJAR.

Shoimin, A. (2018). Enam Puluh Delapan Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar- Ruzz Media.

Sianturi, F. (2016). Meningkatkan Aktivitas Belajar Siswa Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining Pada Mata Pelajaran IPA Kelas V SDN 101775 Sampali T.A 2015/2016. Skripsi, 23-24.

Sinaga, R. (2015). Pengaruh Kompetensi Mengajar Guru dan Pola Asuh Orang Tua Terhadap Konsep Diri dan Motivasi Berprestasi Siswa SD Kelas VI. Jurnal Unimed, Vol 4 No 1.

Sudjana, N. (2017). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar . Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2017). Teori Belajar & Pembelajaran Di Sekolah Dasar . Jakarta: Prenada Media Group.

Syah. ( 2017). Psikologi Pendidika. Bandung: PT. Rosda.

Tampubolon, S. (2013). Penelitian Tindakan Kelas . Jakarta: Erlangga.

Trianto. (2016). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif . Jakarta: Prenada Media.

Ziyadatush Sholikah, T. W. (2018). Efektifitas Model Pembelajaran Open Ended Terhadap Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Kreativitas Siswa. Jurnal Edukasi dan Sains Matematika, Vol 4 No. 1




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i4.8085

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id