IMPROVING CRITICAL THINKING ABILITY THROUGH MAKE A MATCH MODEL ASSISTED BY PUZZLE MEDIA AT ELEMENTARY SCHOOLS
Abstract
This research aimed to improve students’ critical thinking skills through make a match model assisted by puzzle media for elementary school students in the even semester of the academic year 2019/ 2020. This research was a Classroom Action Research (CAR) conducted in 2 cycles by using make a match as a learning method and puzzle as a learning medium. The subjects of this study were 26 students at grade V SD 3 Adiwarno, which consisted of 14 male students and 12 female students. The research data were collected by using the learning outcome test in the form of description question and non-test technique (interviews, observation, and documntation). The data from the test were analyzed descriptively and quantitatively. At the pre-cycle stage consisting of PPKn and Social Science, the result of critical thinking test obtained an average of classical learning completeness of 1846 with a percentage of 44% (fairly good category). Then, the result of classical learning completeness obtained in cycle Iwas 2025 with a percentage of 73% in good category. Moreover, the result of classical learning completeness in cycle II was 2125 with a percentage of 85% in very good category. Thus, it could be concluded that make a match model assisted by puzzlemedia improved stuednts’ critical thinking skills
Keywords
Full Text:
PDF (BAHASA INDONESIA)References
Aqid, dkk. (2014). Penelitian Tindakan Kelas untuk Guru SD, SLB dan TK.
Ardiani, V. S. dan, & Zuhdi, U. (2017). Efektivitas Model Pembelajaran Make a Match Untuk Mengidentifikasi Jenis Pekerjaan Pada Materi IPS Dalam Tema 8 Kelas IV SDN Kebraon II Surabaya. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 254551.
Arikunto, dkk. (2010). Penelitian Tindakan Kelas.
Danaryanti, A., & Lestari, A. T. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Dalam Matematika Mengacu Pada Watson-Glaser Critical Thinking Appraisal Pada Siswa Kelas VIII SMP Negeri Di Banjarmasin Tengah Tahun Pelajaran 2016/2017. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 116–126. https://doi.org/10.20527/edumat.v5i2.4631
Fatimah, I. D. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Make a Match dengan Media Kartu Bergambar untuk Meningkatkan Motivasi dan Hasil Belajar Siswa. Ilmu Pendidikan: Jurnal Kajian Teori Dan Praktik Kependidikan, 2(1), 28–37. https://doi.org/10.17977/um027v2i12017p028
Fynata, T. S., Mawardi, M., & Astuti, S. (2018). Keefektifan Model Pembelajaran Make a Match Dan Card Sort Berbantuan Puzzle Ditinjau Dari Hasil Belajar Siswa Kelas 4 SD. Justek : Jurnal Sains Dan Teknologi, 1(1), 95. https://doi.org/10.31764/justek.v1i1.411
Hidayat, R., Huda, C., & Mushafanah, Q. (2017). Keefektifan Model Pembelajaran Think Talk Write Berbantu Media Puzzle Terhadap Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran IPS SD Negeri Kutosari 02 Batang. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 1(3), 179. https://doi.org/10.23887/jisd.v1i3.11839
Kasminah. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn. 3(November), 661–669.
Mentari, I. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Cooperative Learning Tipe Make A Match untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar PKn di Kelas V SDN Bumi Waras Kecamatan Way Krui Kabupaten Pesisir Barat Tahun 2017/2018.
Mete, Yuliana Yenita dan Jariyah, A. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Make A Match dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. 4, hal 80-89.
Mulia, D. S., & Suwarno. (2016). PTK (Penelitian Tindakan Kelas) Dengan Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal Dan Penulisan Artikel Ilmiah Di SD Negeri Kalisube, Banyumas. Khazanah Pendidikan Jurnal Ilmiah Kependidikan, IX(2), 11. http://jurnalnasional.ump.ac.id/index.php/khazanah/article/view/1062/983
Nurhidayah, R. S., Kurnia, D., & Sudin, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Materi. 2(1), 2051–2060.
Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 03(01), 171.
Pramono, Tekad dan Astuti, S. (2020). Penerapan Problem Based Learning (PBL) untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis dan Hasil Belajar Matematika. 4, hal 80-89.
Pratiwi, I. A., Ardianti, S. D., & Kanzunnudin, M. (2018). Peningkatan Kemampuan Kerjasama Melalui Model Project Based Learning (PjBL) Berbantuan Metode Edutainment Pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 8(2). https://doi.org/10.24176/re.v8i2.2357
Purwantiningsih, A., Suharso, P., & Ismaya, A. (2018). Pendidikan untuk Memecahkan Masalah Bangsa Melalui Peningkatan Profesionalisme Guru (Belajar dari Pengalaman Jepang). Ilmiah Kependidikan, 9(1), 31.
Rahmayanti, I. D. S., & Koeswanti, H. D. (2017). Penerapan Model Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Materi Siswa Kelas IV SD Negeri Diwak. UNION: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 5(3), 209–218. https://doi.org/10.30738/.v5i3.1060
Rakhma, I. S., Widyaningsih, U., & Mawartiningsih, L. (2017). Pengembangan Magic Crossword Puzzle Sebagai Media Pembelajaran Ipa Untuk Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 7(1), 69–77. https://doi.org/10.24176/re.v7i1.1817
Riyanti, Nisrohah Neni dan Abdullah, M. H. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make a Match Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Ips Siswa Kelas Ii Sd Negeri 025 Teluk Binjai Dumai Timur. In JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) (Vol. 2, Issue 3). https://doi.org/10.33578/pjr.v2i3.5537
Sakaningsih, N. M., & Margunayasa, I. G. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Quantum Berbantuan Media Audio-Visual Dan Puzzle Untuk Meningkatkan Hasil Belajar PPKn. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 1(2), 124–133. https://doi.org/10.23887/jippg.v1i2.16393
Shoimin. (2017). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013.
Sisnanto, Wahyudi, & Indarini, E. (2019). Efektivitas Model Pembelajaran Problem Solving dan Group Investigation Terhadap Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Kelas 4 SD dalam Pelajaran Matematika. 3, 661–669.
Susanti, E., Mohammd, T., & Hidayat, M. T. M. (2019). Bioedusiana Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SDN Margorejo VI Surabaya Melalui Model Jigsaw. 4(1).
Susanto, A. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Prenada Media Group.
Winanti, S. (2015). Pengembangan Media Puzzle Rantai Makanan untuk Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam SD E-Jurnal Skripsi. E-Jurnal Skripsi Program Studi Teknologi Pendidikan.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i2.8212
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id