IMPROVING TEACHERS' COMPETENCY IN DESIGNING INSTRUCTIONAL MEDIA FROM ANORGANIC WASTE

Nurmaini Nurmaini

Abstract


This research was motivated by the need for learning which demanded the teacher not only to be proficient in teaching but also to facilitate students’ learning activities in order to create student-centered learning. This study aimed to improve teachers’ competence in designing instructional media, in this case media from anorganic materials. This research was conducted at SDN 11 Bathin Solapan involving 18 teachers as the subjects of the research. The instrument in this study was an observation sheet. The results showed that in Cycle I, the teachers’ competence in designing media was 67.13% and it increased to 74.54% in Cycle II with good criteria. Based on the results of the study, it was concluded that providing guidance improved teachers’ competence at SDN 11 Bathin Solapan in designing intstructional media from anorganic materials.


Keywords


teachers’ competence, instructional media, anorganic materials

References


Arief, A. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru dalam Melaksanakan Penilaian Otentik Sesuai dengan Kurikulum 2013 Melalui Kegiatan Supervisi Akademik di Sekolah Binaan. Jurnal Entropi, 13 (1), 15-28.

Ayuningtias, S, F., Purnamasari, N, L. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Tutorial Terhadap Minat dan Hasil Belajar Siswa di SMK Perwari Tulungagung. JOEICT (Journal of Education and Information Communication Technology), 3 (1), 30-36.

Jahiriansyah., Wahyudi, dan Sukri, M. (2013). Peran Kepala Sekolah Sebagai Pendidik dalam Meningkatkan Kompetensi Pedagogik Guru. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 2 (10), 1-16.

Kamala, W, S, J. (2015). Pembuatan Media Pembelajaran Interaktif Pengenalan Benda Berbasis Game untuk Anak Sekolah Dasar Kelas 1. Calyptra: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Universitas Surabaya, 4 (1), 1-14.

Kurnianingsih, E. (2017). Peran Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Guru. Indonesia Journal of Education Management & Administration Review, 1 (1), 1-8.

Marta, R., Delianti, V, I., dan Hendriyani, Y. (2019). Peningkatan Kemampuan Guru Sekolah Dasar dalam Pembuatan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 12 (2), 40-43.

Miftah, M. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal KWANGSAN, 1 (2), 95-105.

Nirwana, A., Murniati., dan Yusrizal. (2015). Strategi Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional Guru pada SD Negeri 2 Kota Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan Pascasarjana Universitas Syiah Kuala, 3 (4), 34-43.

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajara yang Menarik. Jurnal Ekonomi dan Pendidikan, 8 (1), 19-35.

Siarni., dkk. (2015). Pemanfatan Barang Bekas Sebagai Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas IV SDN 07 Salule Mamuju Utara. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 3 (2), 94-104.

Supriyono. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. EDUSTREAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 2 (1), 43-48.

Suryani, A, N. (2020). Peranan Kepala Sekolah dalam Meningkatkan Potensi Guru Melalui Bimbingan Pembuatan Media Pembelajaran dari Limbah Anorganik. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6 (1), 14-24.

Susanto, A, T., dan Muhyadi. (2016). Peran Kepala Sekolah dalam Pengembangan Kompetensi Guru di Sekolah Menengah Pertama Negeri. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 4 (2), 151-163.

Susilowati, I., Sutanto, H, A., dan Daharti, R. (2013). Strategi Peningkatan Kompetensi Guru dengan Pendekatan Analysis Hierarchy Process. JEJAK: Journal of Economics and Policy, 6 (1), 80-92.

Zulhimma. (2015). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Islam. Jurnal Tarbiyah, 22 (2), 347-368.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i3.8406

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id