EFFORTS TO INCREASE STUDENTS' LEARNING OUTCOMES BY USING THE DISCOVERY LEARNING MODEL

Gabriel Sabatini, Saut Mahulae, Dewi Anzelina, Patri Janson Silaban

Abstract


This type of research is Classroom Action Research (CAR) which is divided into 3 stages, namely general ideas, exploration, and action plans. The results showed an increase in student learning outcomes. In the pretest, it was found that the average value was 50.93 and the classical completeness level was 27%. In the first cycle there was an increase after using the Discovery Learning model with an average value of 61.13 and a classical completeness level of 43%. And after the actions taken and given posttest cycle II, 25 students who completed their study results and 5 students who did not complete the posttest with the average value of the second cycle posttest increased to 83.3 and the classical completeness level reached 83%. From the results obtained, it is concluded that the Discovery Learning model can improve the learning outcomes of third grade students at SD Negeri 104186 Tanjung Selamat, Sunggal District, for the 2020/2021 academic year. Based on the results of the study, teachers are advised to use the Discovery Learning model because it is proven to improve student learning outcomes.


Keywords


Learning Outcomes, Discovery Learning Models

References


Anzelina, D. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Video Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Kayanya Negeriku Di Kelas IV SD Swasta St.Antonius V Medan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, Vol.3.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Tematik. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Asrohah, K. d. (2014). Pembelajaran Tematik. Jakarta: Raja Gratindo Parsada.

Aunurrahman. (2014). Belajar dan Pembelajaran. Bandung: Alfabeta.

Farida, Y. O. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Tematik Terpadu Menggunakan Model Discovery Di Kelas 4. Inovasi Pembelajaran SD, vOL. 8 No. 7.

Gina Rosarina, A. S. (2016). Penerapan Model Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil BelajarSiswa Pada Materi Perubahan Wujud Benda. Jurnal Pena Ilmiah, Vol. 1 No. 1.

Hamalik, O. (2013). Proses Belajar Mengajar. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Hamdani. (2018). Strategi Belajar Mengajar. Bandung: Pustaka Setia.

Haris, A. J. (2012). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Helmawati. (2016). Pendidikan Keluarga : Teoritis dan Praktis. Malang: PT. Remaja Rosdakarya.

Ilahi, M. T. (2012). Pembelajaran Discovery Strategi dan Mental Vocational Skill. Yogyakarta: DIVA Press.

Khairani, M. (2017). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Presindo.

Krsitanti, D. (2015). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Siswa SD Negeri 2 Stabat Kabupaten Langkat Melalui Pembelajaran Discovery Learning . Jurnal Bina Gogik, Vol. 2 No. 1.

Lestari, E. T. (2020). Model Pembelajaran Discovery Laerning di Sekolah Dasar. Yogyakarta: Deepublish.

Mahulae, S. (2019). Implementasi Metode Technique For Order Preference By Similarity To Ideal Solution Dalam Penentuan Pemilihan Guru Terbaik. Jurnal Informatika Kaputama, Vol. 3 No. 1.

Mudjiono, D. d. (2018). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Ngalimun. (2017). Strategi dan Model Pembelajaran. Yogyakarta: Aswaja Presindo.

Pulungan, I. d. (2017). Ensiklopedia Pendidikan. Bandar Selamat Medan: Media Persada.

Purwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Riski Setiani, H. D. (2019). Upata Meningkatkan Hasil Belajar Pada Tema 6 Dengan Model Discovery Learning Pada Siswa Kelas IV SD Negeri Cebongan 02 Salatiga. Jurnal Tematik, Vol. 9 No. 1.

Rusman. (2017). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: Kencana.

Mahasiswa Di Era Revolusi 4.0. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, Vol. 3.

Setyawati, E. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar IPA Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Pada Peserta Didik. Ilmiah Pendidikan: Jurnal Kajian Teori dan Praktik Kependidikan, Vol. 3 No. 1.

Slameto. (2019). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantatif Kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Susanto, A. (2017). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: PrenaDamedia Group.

Syah, M. (2019). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Tampubolon, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: PT. Gelora Aksara Pratama.

Trianto. (2011). Mendesain Model Pembelajaran Inovatif Progresif:Konsep, Landasan, dan Implementasinya Pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Wardani, S. S. (2018). Upaya Peningkatan Hasil Belajar Tematik Melalui Discovery Learning Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. Pendidikan Dasar, Vol. 9 No. 2.

Yuliana, N. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning Dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan dan Pembelajaran, Vol.2 No.1.

Yuniasih, Y. d. (2019). Buku Ajar Telaah Kurikulum dan Aplikasinya Dalam Proses Belajar Mengajar. Mulyoagung Dau Malang: Media Sutra Atiga.

Zainal Aqib, S. J. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Bandung: Yrama Widya.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v6i1.8547

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id