The Effect of Edutainment Learning Methods on Fifth-Grade Students’ Learning Outcomes in Theme 8 of Our Friend Environment
Abstract
This paper presents the effect of using the Edutainment learning method on students’ learning outcomes on theme 8 of our friend environment in class V at SD Negeri 068006 Simalingkar in the academic year 2022/2023. The research uses quantitative methods. The research population was 245 students from all grades I-VI at SD Negeri 068006 Simalingkar. Sampling uses a purposive sample and the sample used involved 30 fifth-grade students. The research results indicate that students’ learning outcomes using the Edutainment learning method are included in the very good category with an average score of 81.86 with a correlation test result of 0.634, which means rcount (0.634) ≥ rtable (0.361), thus Ha is accepted. Therefore, there is a considerable effect between the use of the Edutainment learning method and students’ learning outcomes in class V at SD Negeri 068006 Simalingkar. It can be seen from the research results of the T-test, where rcount 4.335 ≥ rtable 2.048, Ha is also accepted. It implies that there is a significant positive effect from the use of the Edutainment learning method on students’ learning outcomes in theme 8 of our friend environment in class V at SD Negeri 068006 Simalingkar in the academic year 2022/2023.
Keywords
Full Text:
PDF (ENGLISH)References
Agustiani Elsa (2018). Penggunaan Metode Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Subtema Pelestarian Kekayaan Sumber Daya Alam di Indonesia (Penelitian Tindakan Kelas pada Siswa Kelas IV SD Negeri 033 Asmi Bandung). Universitas Pasudan
Anggraini, I. A., Utami, W. D., & Rahma, S. B. (2020). Mengidentifikasi minat bakat siswa sejak usia dini di SD Adiwiyata. Islamika, 2(1), 161–169.
Arikunto Suharsimi, Suhardjono, & Supardi. (2017). Penelitian Tindakan Kelas (Suryani, Ed., Ed Revisi). Bumi Aksara
Basit, A. (2022). Penerapan Metode Edutainment Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V UPT SD Negeri 1 Neglasari Semester Genap Tahun Pelajaran 2021/2022. GUAU: Jurnal Pendidikan Profesi
Guru Agama Islam, 2(1), 9–24
Daden Sopandi, & Andina Sopandi (2021). Perkembangan Siswa (Rahmadani Herlambang, Ed.). Deepubulish Cv Budi Utama.
Dewi, M. T. P., Pudjawan, K., & Riastini, P. N. (2014). Pengaruh metode edutainment terhadap hasil belajar IPA siswa kelas V SD di Gugus XV kecamatan Buleleng tahun ajaran 2013/2014. Mimbar PGSD Undiksha, 2(1).
DJamarah, S. B., & Zain, A. (2014), Strategi Belajar Mengajar (cet 5). PT Rineka Cipta
Fadillah, Filasofa Muallifatul Khorida Lilif, Wantini, Akbar Eliyyil, & Fauziyah Syifa. (2016). Edutainment Pendidikan Anak Usia Dini (Edisi Pertama). Prenadamedia Group.
Fatmawati, E., Yalida, A., Jonata, Efendi, D., Wahab, A., Nisa, R., Marlina, Agusta, A. ., Kusumawardi, R. ., Pratiwi,
D. ., Mustika, D., Pratiwi, E. Y. ., & Dewanto, J. (2022). Pembelajaran Tematik. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Giawa, M., Mahulae, S., Remigius, A., & Silaban, P. (2020), Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas V Sd Negeri 067245 Medan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 327-332.
Hamalik Oemar, Teknik Pengukuran dan Evaluasi Pendidikan. Bandung; Mandar Maju
Hamid Sholeh. (2014, April). Metode Edutainment. Menjadikan Siswa Kreatif Dan Nyaman di Kelas, 5-251.
Hamidah, N., & Jaunar, M. (2014). Strategi Belajar Mengajar (Jaunar Mohammad, Ed.). Prestasi Pustakaraya.
Hamruni. 2019. Edutainment dalam Pendidikan Islam dan Teori-teori Pembelajaran Quantum. Yogyakarta: Fakultas Terbiyah UIN Sunan Kalijaga
Lina Mufidah. (2018). Pengaruh Metode Edutainment Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Siswa Pada Materi Teknik-Teknik Dasar Memasak di SMK 2 Godean. Universitas Negeri Yogyakarta.
Lubis, M. ., & Azizan, N. (2020). Pembelajaran Tematik SD/MI. Kencana.
Manullang, M., & Silaban, P. J. (2020). Penerapan metode pembelajaran mind mapping untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada tema daerah tempat tinggalku di kelas iv sd negeri 060914 kec. Medan sunggal tahun pembelajaran 2018/2019. Jurnal
Ilmiah Aquinas, 3(1), 110-129.
Mulyanti Purwandani Eka. (2021). Implementasi Metode Pembelajaran Dalam Jaringan (Daring) Pada Kegiatan Pemebelajaran Tematik di Masa Pandemi Covid-19 Kelas IV SD Negeri 01 Jatisaba Kecamatan Cilongok Kabupaten Banyumas, Institut Agama Islam Negeri.
Noor Juliansyah. (2014). Metodologi Penelitian (Cetakan ke-4). Kencana Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187.
Nurrita. (2018). Media Pembelajaran dan Hasil Belajar Siswa. Misykat, 03, 171–187.
Ridlo Fauzan (2022). Implementasi Metode Edutainment Dalam Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosoal Kelas IV Di MI Ma Arif Nu Ajibarang Kidon Kecamatan Ajibarang Kabupaten Banyumas Universitas Islam Negeri Prof. K.H. Saifuddin Zuhri Purwokerto.
Nanik Robitoh. (2018). Pengaruh Metode Edutainment Terhadap Husil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika. Universitas Muhammadiyah Magelang
Rusydi, N. A. (2018). Pengaruh Penerapan Metode Edutainment dalam Pembelajaran terhadap Hasil Belajar IPS Murid SD Kartika XX-I. Dikdas Matappa: Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 1(2).
Sa’adah, S. A., Aris, A., & Puspitasari, R. (2022). Pengaruh Metode Edutainment Terhadap Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran IPS. PAKIS (Publikasi Berkala Pendidikan Ilmu Sosial), 2(1).
Safitri Nur Widiana. (2022). Pengembangan Media Flipchart Pada Pembelajaran Tematik Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas I MI Miftahul Huda Ngreco. Institut Agama Islam Negeri Kediri.
Saputra, N. (2022). Analisis Pembelajaran Tematik Terpadu. Yayasan Penerbit Muhammad Zaini.
Setiawati Ma'rifah, S. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar? Helper: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 35(1), 31-46.
Siagian, H., Pangaribuan, J. J., & Silaban, P. J. (2020). Pengaruh kemandirian belajar terhadap hasil belajar Matematika siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1363–1369.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.
Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.
Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal PGSD FIP UNIMED, 7(4), 502-511.
Sinar. (2018). Metode Active Learning (Nuraini Indah, Ed; cetakan pertama). Deepublish CV Budi Utama.
Slameto. (2021), Belajar Dan Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi (Revisi). PT Rineka Cipta.
Sudrajat, A. (2018). Pengertian pendekatan, strategi, metode, teknik, taktik, dan metode pembelajaran. Online).
Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D (Sugiyono, Ed.) Alfabeta.
Sutrisno. (2015). Revolusi Pendidikan Indonesia: Membedah Metode dan Teknik
Pendidikan Berbasis Kompetensi. Yogyakarta: AR Ruzz Media
Wahab Azis Abdul. (2022). Metode dan Metode-Metode Mengajar IPS. Alfabeta
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i5.9529
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id