The Effect of Problem-based Learning Model on the Fourth-Grade Elementary Students' Learning Outcomes

Saguruh Melky Sedek Simare-Mare, Patri Janson Silaban, Rumiris Lumban Gaol, Nova Florentina Ambarwati, Antonius Remigius Abi

Abstract


This paper discusses the effect of the problem-based learning model on students’ learning outcomes in theme 8 of the area where I live in class IV SD. The study in this paper uses associative quantitative methods. The research population involves 31 fourth-grade students at SD Negeri 065013 Tanjung Sari Medan. The sampling uses a purposive sample and there are 31 students. The results indicate that students’ learning outcomes using the problem-based learning model are included in the good category with an average of 78.19 with a correlation test result of 0.977, which means rcount 0.977 ≥ rtable 0.355, then Ha is accepted. Therefore, there is a significant effect between the use of the problem-based learning model on students’ learning outcomes on the theme of the area where I live in class IV SD Negeri 065013 Tanjung Sari Medan. It can be seen from the results of the T-test where tcount 24.598 ≥ ttable 2.045 so that Ha is accepted. As a result, there is a significant positive effect from the use of the problem-based learning model on student’s learning outcomes in theme 8 of the area where I live in class IV SD Negeri 065013 Tanjung Sari Medan in the academic year 2022/2023.


Keywords


learning outcomes and problem based learning model

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Aunurrahman, (2013), Belajar dan Pembelajaran, Bandung. Alfabeta.

Amir, T. (2015). Inovasi Pendidikan Melalui Problem Based Learning. Prenadamedia Group.

Aprianti, D. (2021). Belajar Model Kooperatif Tipe NHT Untuk Meningkatkan Kemampuan Keerja Sama Peserta Didik. Eduvation.

Arikunto, S. (2021). Prosedur Penelitian : suatu pendekatan praktik. Rineka Cipta.

Asyafah, A. (2019). Menimbang Model Pembelajaran (Kajian Teoretis-Kritis atas Model Pembelajaran dalam Pendidikan Islam).

Tarbawy : Indonesian Journal of Islamic Education, 6(1), 19–32. https://doi.org/10.17509/t.v6i1.20569

Bayu Mahardika. (2021). Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan Https://Jurnal.Unibrah.Ac.Id/Index.Php/JIWP, 7(1), 391–402. https://doi.org/10.5281/zenodo.4539955

Djamarah, S. B. & A. Z. (2013). Strategi Belajar Mengajar. PT Asdi Mahasatya.

Festiawan, R. (2020). Belajar dan pendekatan pembelajaran. Jurnal K, 1–17.

Irhamni. (2018). Prinsip-Prinsip Dan Pendekatan Dalam Penilaian Hasil Belajar. JUrnal Pendidikan, 1(5), 111–119.

Janah, M. C., Widodo, A. T., & Kasmui. (2018). Pengaruh Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar dan Keterampilan Proses Sains. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 12(2), 2097–2107.

Maryana. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) terhadap Hasil Belajar Siswa Materi Perpindahan Kalor Kelas V SD Negeri 35 Palembang. Scholastica Journal, Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar Dan Pendidikan Dasar, 2(1), 154–162. https://jurnal.univpgri-palembang. ac.id/ index .php/ scholastica/article/view/7564

Ngalimun. (2022). Strategi dan Model Pembelajaran. Aswaja Pressindo.

Nugraha, W. S. (2018). Peningkatan Kemampuan Berpikir Kritis Dan Penguasaan Konsep Ipa Siswa Sd Dengan Menggunakan Model Problem Based Learning. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 10(2), 115. https://doi.org/10.17509/eh.v10i2.11907

Punaji, S. (2020). Desain Pembelajaran. PT Bumi Aksara.

Rahmasari, R. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 4(2), 190–199. https://doi.org/10.23887/jippg.v4i2.35695

Salamah, U. (2018). Penjaminan Mutu Penilaian Pendidikan. Journal of Materials Processing Technology, 1(1), 1–8. http://dx.doi.org/ 10.1016/ j.cirp.2016. 06.001%

Setyosari, P. (2020). Desain Pembelajaran. PT Bumi Aksara.

Shoimin, A. (2014). 68 Model Pembelajaran Inovatif dalam kurikulum 2013. Ar- Ruzz Media.

Siagian, H., Pangaribuan, J. J., & Silaban, P. J. (2021). Pengaruh Kemandirian Belajar Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Sekolah Dasar. 4(4), 1363–1368.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, Unimed).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Matematika Di Kelas Vi Sd Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107–126. https://doi.org/10.54367/aquinas.v2i1.364

Silaban, P., Lumban Gaol, R., Abi, A., & Situmorang, H. (2020). Pengaruh Reward Dan Punishment Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas Iii Sd Hkbp. Jurnal Educatio Fkip Unma, 6(2), 278–281.

Sinaga, R., Zai, E. M., Anzelina, D., & Silaban, P. J. (2020). Penerapan Model Problem Based Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Tema Indahnya Kebersamaan Di Kelas IV Efri Mawati Zai , Dewi Anzelina , Reflina Sinaga , Patri Janson Silaban Universitas Katilik Santo Thomas Medan , Indonesia Pendahuluan. 6(2), 344–349.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Alfabeta.

Susanto Ahmad. (2012). Teori belajar&pembelajaran disekolah dasar. Prenadamedia Group.

Trianto. (2013). Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta. Bumi Aksara.

Sanjaya, W. (2014). Media Komunikasi Pembelajaran. Kencana.

Yulingga, N. H., & Wasis, H. (2019). Statistik Pendidikan. CV Budi Utama.

Zainal, N. F. (2022). Problem Based Learning pada Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar/ Madrasah Ibtidaiyah. Jurnal Basicedu, 6(3), 3584–3593. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2650




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i6.9622

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id