Efforts to Improve Learning outcomes the Beautiful Theme of Togetherness Through Learning Models Discovery Learning Grade IV Elementary School

Lusi Anna Purba, Patri Janson Silaban, Dyan Wulan Sari H.S, Antonius Remigius Abi

Abstract


This research aims to improve student learning outcomes using the Discovery Learning learning model on the theme The Beauty of Togetherness, the sub-theme Togetherness in Diversity in class IV of Sei Beras Sekata Catholic Private Elementary School for the 2022/2023 Academic Year. This research is Classroom Action Research (PTK), the subjects in this research are 25 class IV students, consisting of 11 male students and 14 female students. The data collection techniques used are observation and tests. The results of this research indicate an increase in student learning outcomes. The results of the research in cycle I were 8 students who got a pass mark or 32%, while 17 students who did not complete it or 68% with an average score of 61.96. In Cycle II there were 22 students who met the criteria for completeness or 88%, while there were 3 students who did not complete it or 12% with an average score of 80.32. So there was an increase from cycle I compared to cycle II and it had fulfilled the specified completeness. Furthermore, teacher activity in cycle I observation obtained an average of 72% and in cycle II it increased to 92%, while student activity in the learning process in cycle I obtained an average of 60% and in cycle II it increased to 90%.


Keywords


learning outcomes, discovery learning model

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Abdul, H., & Asep, J. (2018). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Ana, N. Y. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran Discovery Learning dalam Peningkatan Hasil Belajar Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dan Pembelajaran, 2(1). https:// doi.org/ 10.23887/ jipp.v2i1.13851

Ayustin Mudiana. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping Terhadap Hasil Belajar. Institutional Repositiories & Scientific Journals. http://repository.unpas.ac.id/45454/

Bahir, F. A., Inanna, I., Hasan, M., Tahir, T., & Rahmatullah, R. (2020). Model Pembelajaran Discovery Learning untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik. Indonesian Journal of Social and Educational Studies, 1(1), 10-21.

Chrismawati, M., & Septiana, I. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Melalui Model Flipped Classroom Berbantuan Media Power Point dan Audio Visual di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 1928-1934.

Dimyati, M. (2019). Belajar Dan Pembelajaran. Departemen Pendidikan Dan Kebudayaan.

Eskris, Y. (2021). Meta analisis pengaruh model discovery learning dan problem based learning terhadap kemampuan berfikir kritis peserta didik kelas V SD. Mahaguru: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(1), 43-52.

Hamzah, H., Heynoek, F. P., Kurniawan, R., & Kurniawan, A. W. (2020). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Model Discovery Learning Materi Gerak Lokomotor Kelas Rendah Sekolah Dasar. Sport Science and Health, 2(8), 384-394.

Hikmah, S. N., & Maskar, S. (2020). Pemanfaatan aplikasi microsoft powerpoint pada siswa smp kelas viii dalam pembelajaran koordinat kartesius. Jurnal Ilmiah Matematika Realistik, 1(1), 15-19.

Juanda, Anda. 2016. Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research), Yogyakarta: Deepublish.

Mu’alimin. 2014. Penelitian Tindakan Kelas Teori dan Praktik. Pasuruan: Gading Pustaka

Mukaramah, M., Kustina, R., & Rismawati, R. (2020). Menganalisis Kelebihan dan Kekurangan Model Discovery Learning Berbasis Audiovisual dalam Pelajaran Bahasa Indonesia. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan, 1(1).

Panjaitan, W. A., Simarmata, E. J., Sipayung, R., & Silaban, P. J. (2020). Upaya meningkatkan hasil belajar siswa menggunakan model pembelajaran Discovery Learning di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 1350-1357.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Prasetyo, A. D., & Abduh, M. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa Melalui Model Discovery Learning Di Sekolah Dasar. Jurnal basicedu, 5(4), 1717-1724.

Radiyem. 2021. Model Discovery Learning Pada Pembelajaran Tematik di SD,

Yogyakarta: Pustaka Egaliter.

Slameto. (2017). Belajar Dan Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Nya. Jakarta: PT RinekaCipta.

Tampubolon, Saur. 2016. Penelitian Tindakan Kelas Sebagai Pengembangan Profesi Pendidikan dan

Keilmuan. Jakarta: PT Gelora Aksara Pratama

Wardani, I G A K dan Kuswaya, Wihardit. 2019. Penelitian Tindakan Kelas. Tanggerang Selatan: Universitas Terbuka.

Widoyoko, Eko Putro. (2014). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian.Yogyakarta: Pustaka Pelajar




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v8i1.9648

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id