Efforts to Improve the Fourth-Grade Elementary Students’ Learning Outcomes Using Audio Visual Media-Assisted Scientific Learning Models

Sunrais Josua Saragih, Patri Janson Silaban, Rumiris Lumban Gaol

Abstract


This paper examines the improvement of students’ learning outcomes by using the scientific learning model assisted by audio-visual media and determines the process of implementing the scientific learning model assisted by audio-visual media in class IV at SD Negeri 116906 in the academic year 2022/2023. The research method used in this research is classroom action research. The research subjects consisted of 26 students. Based on the analysis and discussion of the research, the learning outcomes in individual student pre-tests were five students who completed the classical test, which indicates 17% with an average score of 46.5. In cycle I, 13 students individually completed the results with a classical score of 43% and an average score of 60.76. In cycle II, 25 students individually completed the results with a classical score of 83% and an average score of 79.8. It shows that in cycle I to cycle II there was an increase. Based on the result of learning implementation using the scientific learning model assisted by audio-visual media, teacher activity observation in cycle I was 62% in the sufficient category and in cycle II it increased to 88% in the very high-quality category. Meanwhile, the results of student activity observation in cycle I indicated 66% in the sufficient category and in cycle II it increased to 86% in the good category. Thus, the scientific learning model assisted by audio-visual media can improve students’ learning outcomes.


Keywords


scientific learning model, audio-visual media, students’ learning outcomes

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Akbar, S. D. (2018). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Malang: PT. Remaja Rosdakarya.

Anitah, S. (2010). Media Pembelajaran. Surakarta: Yuma Pustaka.

Aprianita, R. (2015). Menerapkan Pendekatan Saintifik yang Berorientasi pada Kemampuan Metakognisi dan Keterampilan Sosial. ISBN: 978-602-73403-0-5.

Dimyati, & Mudjiono. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Fadhilaturrahmi, F. (2017). Penerapan pendekatan saintifik untuk meningkatkan kemampuan komunikasi matematik peserta didik di Sekolah Dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2), 109-118.

Ginting, I. T. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa dengan Menggunakan Model Scientific pada Mata Pelajaran IPA Kelas IV SD Negeri 047166 Sukadame Tahun Pembelajaran 2018/2019.

Hanafiah, Nanang, & Suhana, Cucu. (2018). Konsep Strategi Pembelajaran. Bandung: PT. Refika Aditama.

Istarani. (2017). Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Istirani, & Pulungan, Intan. (2018). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

Khairani, H. M. (2017). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Aswaja Pressindo.

Kodir, A. H. (2018). Manajemen Pembelajaran Saintifik Kurikulum 2013 Pembelajaran Berpusat pada Siswa. Bandung: CV Pustaka Setia.

Kompri. (2018). Motivasi Pembelajaran Perpektif Guru. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Pane, A., & Dasopang, M. D. (2017). Belajar dan pembelajaran. Fitrah: Jurnal Kajian Ilmu-Ilmu Keislaman, 3(2), 333-352.

Prastowo. (2014). Pengembangan Bahan Ajar Tematik Tinjauan Teoritis dan Praktek Yogyakarta: Kencana.

Purwanto. (2017). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Simbolon, M. M. (2022). Interaksi Perilaku Sosial Anak Selama Masa Pandemi Covid-19 Di SDN Desa Dampit, Kec. Windusari. Magelang (periode januari–Februari 2022) (Doctoral dissertation, Universitas Mercu Buana Yogyakarta).

Rahman, H. (2019). Model-Model Pembelajaran Anak Usia Dini Teori dan Implementasi. Yogyakarta: Ar-Russ Media.

Sabri, A. H. (2014). Strategi Belajar Mengajar. Padang: Quantum Teaching.

Sani, R. A. (2019). Pembelajaran Saintifik untuk Implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Bumi Aksara.

Salim, H., & Haidir. (2019). Penelitian Pendidikan Metode, Pendekatan dan Jenis. Medan: Kencana.

Setiadarma, DKK. (2006). Pengembangan Media Pembelajaran Audio Visual Untuk Meningkatkan Prestasi Belajar Menggambar Bentuk Siswa Kelas XI. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, Volume 03 Nomor 03.

Setiawati, S. M. (2018). Telaah Teoritis: Apa Itu Belajar? HELPER: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 35 (1), 31–46.

Setiani, Ani, & Priansa, Donni J. (2018). Manajemen Peserta Didik dan Model Pembelajaran Cerdas, Kreatif, dan Inovatif. Bandung: Alfabeta CV.

Shoimin, A. (2016). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Russ Media.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.

Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).

Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.

Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.

Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.

Situmorang, DKK. (2020). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Hasil Belajar pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal BASICUDE, Volume 04 Nomor 04.

Slameto. (2017). Belajar dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhinya. Jakarta: PT. Rineka Cipta.

Susanto, A. (2016). Teori Belajar dan Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Prenadamedia Group.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif, Kuantitatif dan R & D. Bandung: Alfabeta CV.

Syah, M. (2017). Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Baru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Tampubolon, S. (2014). Penelitian Tindakan Kelas. Jakarta: Erlangga.

Trianto. (2012). Mendesain Model Pembelajaran - Inovatif- Progresif.Jakarta: Prenadamedia Group.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i6.9649

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id