Implementation of Assignment Method in Improving Teachers' Ability to Analyzing SK (Competency Standards) and KD (Basic Competencies) at SMPN 1 Tapung Hulu Kampar

Pharada Kresna

Abstract


This paper describes how the assignment method can improve teachers' abilities in analyzing SK and KD at SMPN 1 Tapung Hulu Kampar. Based on the description of the background, problem identification, and problem limitation, the focus of the research is related to the implementation of assignment methods to improve teachers' abilities in analyzing SK and KD at SMPN 1 Tapung Hulu Kampar. The research action hypothesis is "if the assignment method is applied, it can improve teachers' abilities in analyzing SK and KD at SMPN 1 Tapung Hulu Kampar Regency”. The type of research is school action research (PTS), which stands for determining the success of implementing the assignment method to improve teachers' abilities in analyzing SK and KD at SMPN 1 Tapung Hulu Kampar. The research location is at SMPN 1 Tapung Hulu Kampar. This research was carried out in February 2023 and the number of samples in the research was 28 teachers. Based on the description of data processing and discussion, it is concluded that the teacher's ability to analyze SK and KD was found in cycle I at 64.5% in the quite good category and in cycle II it increased to 77.9% in the good category.



Keywords


assignment method, teacher ability, sk kd, junior high school

Full Text:

PDF (ENGLISH)

References


Ahmad, A. (2019). Supervisi akademik berkelanjutan sebagai upaya peningkatan kompetensi guru dalam menyusun silabus dan rpp di sma negeri bareng kab. Jombang. DAR EL-ILMI: Jurnal Studi Keagamaan, Pendidikan dan Humaniora,6(1), 147-156. https://doi.org/10.52166/dar%20el-ilmi.v6i1.1556

Arikunto, S. (2016). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineksa Cipta

Baroroh, H. R., & Muyasaroh, M. (2020). Implementasi Kurikulum 2013 Pada Pembelajaran Pai Bagi Anak Berkebutuhan Khusus DI SLB Muhammadiyah Sidayu Gresik.TAMADDUN, 21(1), 091-102. https://dx.doi.org/10.30587/tamaddun.v21i1.1380

Dahniar. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Kepala Bernomor Berstruktur Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Pkn Siswa Kelas Vi Sdn 029 Sungai Pinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar FKIP Universitas Riau, 2(6), 957-962. http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v2i6.6537

Gabena, P. (2017). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Silabus Dan RPP Melalui Supervisi Akademik Yang Berkelanjutan Di SD Negeri 0102 Barumun. Ristekdik: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 2(1). 56-60

Ma’sum, M. A. (2017). Analisis Aktualisasi Manajemen Peningkatan Mutu Berbasis Madrasah. Realita: Jurnal Penelitian dan Kebudayaan Islam, 15(2), 1-19. https://doi.org/10.30762/realita.v15i2.508

Masnah, M. (2018). Upaya Meningkatkan Kemampuan Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Melalui Bimbingan Berkelanjutan Di SMP Negeri 4 Kapuas Barat Satu Atap Semester II Tahun Pelajaran 2014/2015. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial (JPIPS),10(02), 116-130. https://doi.org/10.37304/jpips.v10i02.1099

Mulloh, Tamim., & Muslim, Qodir., Abd. (2022). Analisis Peran Supervisi Pendidikan Dalam Meningkatkan Profesionalitas Guru. Journal Publicuho. 5(3). 763-775. https://doi.org/10.35817/publicuho.v5i3.29

Mulyasa. (2015). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Nurmajaya, B. F. (2021). Kompetensi Guru Dalam Merancang Rencana Pelaksanaan Pembelajaran. Jurnal Pengabdian, 3(11), 89-95.

Oktarina, Mikyal., & Rahmi, Aulia. (2019). Kompetensi Manajerial Kepala Sekolah Dalam

Meningkatkan Profesional Guru. Serambi Tarbawi, 7(1), 1-20. https://doi.org/10.32672/tarbawi.v7i1.1367

Pramungkas, P. R. (2020). Sistem Informasi Manajemen Sekolah Berbasis Information Communication Technology (ICT) Dalam Peningkatkan Mutu Pendidikan Siswa Di Lingkungan Pesantren. AFKARINA: Jurnal Pendidikan Agama Islam,3(2), 1-18. http://dx.doi.org/10.33650/afkarina.v3i2.1402

Rianae, R., Berliani, T., & Dagau, E. (2020). Kepemimpinan Kepala Sekolah Perempuan pada Sekolah Swasta Efektif di Kota Palangka Raya. Equity In Education Journal,2(1), 46-53. https://doi.org/10.37304/eej.v2i1.1686

Rosyada, Dede. (2016). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Jakarta: Prenada Media

Rusmiyati, S. (2018). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru dalam Menyusun Silabus melalui Bimbingan dan Supervisi di SD Negeri 1 Kalinanas. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1). 131-137. https://doi.org/10.20961/jpi.v5i3.46470

Sukarya, Endang. (2020). Upaya Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Menyusun Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Kurikulum 2013 Melalui Pendampingan. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 6(2), 611-617. https://doi.org/10.31949/educatio.v6i2.620

Sukirman. (2020). Efektivitas Kelompok Kerja Guru (KKG) dalam Peningkatan Kompetensi Guru. Indonesian Journal of Education Management and Administration Review. 4(1). 206-212. http://dx.doi.org/10.4321/ijemar.v4i1.4385

Susanto, D., Untari, E., & Astuti, I. P. (2021). Efektivitas Think Pair Share (TPS) dan Pembelajaran Langsung dengan Talking Stick (TS) ditinjau dari Prestasi dan Kemandirian Belajar. DIKSI: Jurnal Kajian Pendidikan dan Sosial, 2(2), 77-85. https://doi.org/10.53299/diksi.v2i2.116

Soeprianto, H., Sarjana, I. K., & Hapipi, H. (2018). Implementasi Standar Proses Pada Pembuatan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Bagi Para Guru Di Gugus III Cakranegara. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat,1(1). 34-38 https://doi.org/10.29303/jppm.v1i1.483

Syaodih, E., Kurniawati, L., Handayani, H., Setiawan, D., & Suhendra, I. (2020). Pelatihan Keterampilan Guru dalam Membuat Perencanaan Pembelajaran Sains Anak Usia Dini. Pengabdian Pada Masyarakat, 5(2), 519–528. https://doi.org/10.30653/002.202052.310

Tirtayani, L. A., Sujana, I. W., & Wirabrata, D. G. F. (2019). Pelatihan penyusunan perangkat pembelajaran menggunakan pendekatan saintifik. Widya Laksana, 8(2), 151–160.

https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JPKM/article/view/18316




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v7i6.9657

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id