Are Current Indonesian Math Materials Geared for the 21st Century? An Evaluation of 3rd Grade Content for Developing Critical Thinking Skills
Abstract
This paper investigates the development of critical thinking skills in Indonesian mathematics learning, which focuses on the analysis of the 2013 curriculum revised in 2018. The objective is to assess how well current mathematics materials for 3rd-grade elementary students promote 21st-century skills, especially for the 4C skills, namely critical thinking and problem solving, communication, collaboration, creativity, and innovation. The research highlights the necessity of innovative approaches in teaching mathematics to enhance these skills. The analysis indicates that the mathematics content in the thematic books supports the development of 4C skills. Additionally, the researcher suggested implementing Realistic Mathematics Education (RME) as an effective innovation and aligning RME's characteristics with the required 4C skills to better prepare students for 21st-century challenges. While Indonesia's low PISA scores in mathematics underscore the need for improvement. The study in this paper provides insights into curriculum enhancements that can lead to better educational outcomes.
Keywords
Full Text:
PDF (ENGLISH)References
Aningsih. (2012). Proses Pembelajaran Matematika Di Sekolah Dasar Alam (Studi Deskriptif Kualitatif Di Kelas I SD Alam Cikeas Bogor). Jurnal Pendidikan Dasar 5(3), 118–146.
“Battelle for Kids.” Accessed February 5, 2024. https://www.battelleforkids.org/networks/p21.
Lestari, S. (2020). Analisis Materi Pokok Matematika Kelas III MI/SD. el-Ibtidaiy:Journal of Primary Education 3(1) (April 30), 1–17. https://doi.org/10.24014/ejpe.v3i1.9531.
Litbang Kebudayaan, Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.” Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan | Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 2013. http://litbang.kemdikbud.go.id/index.php/index-berita-kurikulum/243-kurikulum-2013-pergeseran-paradigma-belajar-abad-21.
Mardati, A. (2018). Pendekatan Penemuan Terbimbing dalam Pembelajaran Matematika untuk Menghadapi Tantangan Abad 21. Publikasi Ilmiah Universitas Muhammadyah Surakarta, 183–192.
Marlina., Winda., & Jayanti, D. (2019). 4C Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Sendika 5(1) (May 10), 392–396.
Nahdi, D. S. (2019) Keterampilan Matematika Di Abad 21. Jurnal Cakrawala Pendas 5(2) (July 15), 133–140. https://doi.org/10.31949/jcp.v5i2.1386.
“Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 21 Tahun 2016 Tentang Standar Isi Pendidikan Dasar Dan Menengah”
“Peraturan Menteri Pendidikan Dan Kebudayaan Nomor 65 Tahun 2013 Tentang Standar Proses Pendidikan Dasar Dan Menengah”
Prihadi, E. (2018). Pengembangan Keterampilan 4C Melalui Metode Poster Comment Pada Mata Pelajaran Pai Dan Budi Pekerti (Penelitian di SMA Negeri 26 Bandung). Jurnal Pendidikan Islam Rabbani 2(1) (April 20), 464–479.
“Publications - PISA.” Accessed February 3, 2024. http://www.oecd.org/pisa/publications/pisa-2018-results.htm.
Setianingsih, R. (2016). Implementasi Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik Untuk Mengembangkan Keterampilan 4C Siswa Sekolah Dasar. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Dengan Tema ”Pengembangan 4C’s Dalam Pembelajaran Matematika: Sebuah Tantangan Dalam Pengembangan Kurikulum Matematika, 524–36.
Saputri, G. L., Wardono, W., & Karisudin, I. (2019). Pentingnya Kemampuan Literasi Matematika Dan Pembentukan Kemampuan 4C Dengan Strategi REACT (Relating, Experiencing, Applying, Cooperating, Transferring). PRISMA, Prosiding Seminar Nasional Matematika 2 (February 28), 563–571.
Siagian, R. E. F. (2015). Pengaruh Minat dan Kebiasaan Belajar Siswa terhadap Prestasi Belajar Matematika. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA 2(2) (August 5), 122–31. https://doi.org/10.30998/formatif.v2i2.93.
Siregar, N. R. (2017). Persepsi Siswa Pada Pelajaran Matematika: Studi Pendahuluan Pada Siswa Yang Menyenangi Game. Prosiding Temu Ilmiah Nasional X Ikatan Psikologi Perkembangan Indonesia 1 (August 22). http://jurnal.unissula.ac.id/index.php/ippi/article/view/2193.
Sobel, M. A., & Maletsky, E. M. (2004). Mengajar Matematika Sebuah Buku Sumber Alat Peraga, Aktivitas Dan Strategi Untuk Guru Matematika SD, SMP, SMA. Jakarta: Erlangga.
Suherman, dkk. (2001). Strategi Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Suherman, H. (2003). Pembelajaran Matematika Kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.
Sunardi. (2016). Strategi Penguatan Pengembangan 4C’s Dalam Pembelajaran Matematika. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 8-19.
Winaryati, E. (2018). Penilaian Kompetensi Siswa Abad 21. Prosiding Seminar Nasional & Internasional 1(1), 6–9.
Setiawan, Y. E., & Sunardi., Kusno. (2016). Pengembangan Paket Tes Geometri Untuk Mengukur Keterampilan Berpikir Kritis. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika Dengan Tema ”Pengembangan 4C’s Dalam Pembelajaran Matematika: Sebuah Tantangan Dalam Pengembangan Kurikulum Matematika, 62–78.
Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2018). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca, Dan Menulis. Cet 2. Jakarta: Bumi Aksara.
Yusliani, E., Burhan, H. L., & Nafsih, N. Z. (2019). Analisis Integrasi Keterampilan Abad Ke-21 Dalam Sajian Buku Teks Fisika SMA Kelas XII Semester 1. Jurnal Eksakta Pendidikan (JEP) 3(2) (November 29), 184–191. https://doi.org/10.24036/jep/vol3-iss2/392.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v8i4.9909
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2024 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id