The Effect of Self-Efficacy on Readiness to Become a Social Science (IPS) Teacher of Economic Education Students at State Universities in Pekanbaru City

Authors

  • M. Yogi Riyantama Isjoni Riau University image/svg+xml Author
  • Nurdiansyah Riau University image/svg+xml Author
  • Non Syafriafdi Universitas Islam Negeri Imam Bonjol, Sumatra Barat Author
  • Atqo Akmal Riau University image/svg+xml Author
  • Mifta Rizka Riau University image/svg+xml Author
  • Apen Sintia Universitas Islam Negeri Imam Bonjol, Sumatra Barat Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/pjr.v9i2.10078

Keywords:

self-efficacy, readiness to become a teacher

Abstract

The purpose of this study is to determine how self-efficacy affects career readiness to become a teacher. Using a quantitative approach and the sample is Social Sciences (IPS) students in the Economics education study program of state universities in Pekanbaru City, namely Riau University and Sultan Syarif Kasim State Islamic University totaling 170 students who have been determined by purposive random sampling technique using the slovin formula. The Likert questionnaire was used to collect data while simple linear regression analysis was used to analyze the data. The prerequisite test includes the normality test and the linearity test. The results of the analysis requirement test show that the data is normally distributed and has a linear relationship. Based on the simple linear regression test, it shows that self-efficacy has a positive and significant effect on readiness to become a teacher. The conclusion of this study is that there is a positive and significant effect of self-efficacy on readiness to become a teacher, meaning that students need to have a sense of confidence in themselves that they are able to carry out and complete the obligations faced, handle every challenge and can achieve the desired target when becoming a teacher

References

Aayn, S. L., & Listiadi, A. (2022). Pengaruh Pengaruh Pengenalan Lapangan Persekolahan, Persepsi Profesi Guru dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Menjadi Guru (Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi UNESA). Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 5(2), 132-140.

Agusti, I. S., & Rahmadhani, H. (2020). Pengaruh efikasi diri dan prestasi akademik terhadap kesiapan menjadi guru mahasiswa Stambuk 2016 Pendidikan Bisnis Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Medan. Niagawan, 9(1), 65-72.

Alwisol. (2015). Psikologi Pendidikan. Malang: UMM Press.

Arifah, C., Subowo, S., & Santoso, J. T. B. (2021). Peran Efikasi Diri dalam Memediasi Kesiapan Menjadi Guru. Business and Accounting Education Journal, 2(3), 268-288.

Aprilita, A., & Trisnawati, N. (2022). Pengaruh Efikasi Diri, Kecerdasan Emosional dan Pengalaman Pengenalan Lapangan Persekolahan (Plp) terhadap Kesiapan Berkarir Menjadi Guru. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(4), 5494-5502.

FITYA, A. H. (2023). Pengaruh Kecerdasan Emosional, Pengenalan Lapangan Persekolahan Dan Efikasi Diri Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Pada Mahasiswa Jurusan Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Fkip Universitas Lampung.

Hadijaya, Y., Kalsum, U., Satriyadi, S., Wasiyem, W., & Syahri, P. (2023). Pengaruh Kesiapan Belajar, Motivasi, Efikasi Diri Terhadap Konsep Diri, Dan Prestasi Siswa Di Madrasah Aliyah Negeri 2 Model Medan. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 12(04).

Mujayanti, A., & Latifah, L. (2022). Peran efikasi diri dalam memediasi lingkungan keluarga dan PLP terhadap kesiapan menjadi guru. Measurement In Educational Research, 2(2), 80-91.

Salsabila, G., Purnomo, R & Naufalin, L.R. (2020). Efikasi diri dan Mata Kuliah Pengajaran Mikro sebagai Variabel yang Mempengaruhi Kesiapan Mengajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi. Quranomic. 1(2).

Miftuhah, R & Suratman. (2015). Pengaruh Efikasi Diri, Lingkungan Keluarga, dan Pengetahuan Kewirausahaan terhadap Minat berwirausaha Siswa SMK di Sidoarjo. 3(1).

RAHMADHANI, H. (2020). Pengaruh Efikasi Diri Dan Prestasi Akademik Terhadap Kesiapan Menjadi Guru Mahasiswa Stambuk 2016 Pendidikan Bisnis Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Medan (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Medan).

Karyantini, D. A., & Rochmawati, R. (2021). Pengaruh Hasil Belajar Micro Teaching dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi Melalui Efikasi Diri Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi (JPAK), 9(2), 200-209.

Khaerunnas, H., & Rafsanjani, M. A. (2021). Pengaruh pengenalan lapangan persekolahan (PLP), minat mengajar, dan prestasi belajar terhadap kesiapan menjadi guru bagi mahasiswa pendidikan ekonomi. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3946-3953.

Kurniasari, D. (2016). Pengaruh Minat Menjadi Guru Dan Praktek Pengalaman Lapangan (PPL) Terhadap Kesiapan Mengajar Mahasiswa Calon Guru Program Studi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2012 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Yogyakarta. (Doctoral Dissetation).

Rifa'i, A & Catharina, T. G. (2015). Psikologi Pendidikan. Semarang: UNNES PRESS.

Septianti, D. M. (2022). Pengaruh Minat Menjadi Guru, Efikasi Diri, Dan Praktik Pengalaman Lapangan Terhadap Kesiapan Menjadi Guru (Studi Pada Mahasiswa Program Studi S1 Pendidikan di Fakultas Ekonomi, Universitas Negeri Jakarta) (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta).

Septiani, D. H., & Widiyanto, W. (2021). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan, Lingkungan Keluarga, dan Kesejahteraan terhadap Kesiapan menjadi Guru. Economic Education Analysis Journal, 10(1), 130-144.

Septiara, V. I., & Listiadi, A. (2019). Pengaruh persepsi profesi guru, efikasi diri dan progam pengelolaan pembelajaran (PPP) terhadap minat menjadi guru akuntansi mahasiswa prodi pendidikan akuntansi 2015 fakultas ekonomi unesa. Jurnal Pendidikan AKuntansi (JPAK), 7(3).

Slameto. (2015).Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya.Jakarta: Rineka Cipta.

Syofyan, R., Hidayati, N. S., & Sofya, R. (2020). Pengaruh Program Pengalaman Lapangan Kependidikan (PLK) dan Efikasi Diri terhadap Minat Menjadi Guru. Jurnal Inovasi Pendidikan Ekonomi (JIPE), 10(2), 151-162.

Triana, Y & Djazari, M. (2017). Pengaruh Minat menjadi Guru, Lingkungan Keluarga dan Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) tehadap Kesiapan menjadi Guru Akuntasi Mahasiswa Pendidikan Akuntansi 2013 FE UNY. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 5(11).

Prahara, S. A., & Budiyani, K. (2019). Pelatihan efikasi diri guru: efikasi diri akademik dan prestasi belajar siswa. Insight: Jurnal Ilmiah Psikologi, 21(1), 39-49.

Puspitasari, W., & Asrori, A. (2019). Pengaruh Persepsi Profesi Guru dan Keefektifan Praktik Pengalaman Lapangan Terhadap Kesiapan Menjadi Guru dengan Efikasi Diri sebagai Variabel Intervening. Economic Education Analysis Journal, 8(3), 1061-1078.

Yulianto, A & Khafis, M. (2016). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan (PPL) dan Prestasi Belajar terhadap Kesiapan Mahasiswa menjadi Guru yang Prefesional. JournalEconomic Education. 5(11).

Downloads

Published

2025-05-02

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)