UPAYA MENINGKATKAN KOMPETENSI GURU SDN 020 LANGSAT HULU DALAM MENYUSUN PENILAIAN PROSES K13 MELALUI SUPERVISI AKADEMIK
Abstract
The ability of teachers to implement curriculum 13 greatly influences the success of learning. The research aims to improve the ability of teachers to prepare an assessment of the K13 process through academic supervision. The research method in this study is School Action Research which consists of planning, action, observation, and reflection. This research was conducted at SDN 020 Langsat Hulu Kec. Sentajo Raya Kab. Kuantan Singingi. The research subjects were 10 teachers, consisting of 2 men and 8 women teachers. The results showed that academic supervision can improve teacher competency in compiling the assessment of the learning process with an average learning process in the first cycle of 79% which was included in the sufficient category, and experienced an increase in the second cycle to 84.5% with good categories. The conclusion is that the teacher's ability to conduct process assessments has increased with good categories.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Arikunto, S. (2013). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara
Astuti, S. (2016). Supervisi Akademik Untuk Menigkatkan Kompetensi Guru Di SD Laboratorium UKSW. Scholaria, 6 (1), 117-126.
Baharuddin. (2019). Meningkatkan Kompetensi Guru Dalam Memilih Model Pembelajaran Melalui Kegiatan Suvervisi Akademik di SD Negeri 004 Dusun Tua Kecamatan Kelayang Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3 (1). 53-60.
Hamalik, O. (2008). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: Sinar Grafika.
Hendawati, Y., Putri, S. U., Pratomo, S., & Widianingsih, F. (2018). Penerapan Model Mind Mapping untuk Meningkatkan Penguasaan Konsep IPA di Sekolah Dasar.
Imron, A. (1996). Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: PT Dunia Pustaka Jaya.
Kemmis, S., & Mc Taggart, R., (1992). The Action Research Planner. Victoria: Deakin University.
Sahertian. (2000). Konsep Dasar & Teknik Supervisi Pendidikan dalam rangka Pengembangan Sumber Daya Manusia. Jakarta: Rineka Cipta.
Samsuadi. (2015). Pengaruh Supervisi Akademik dan Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Disiplin Kerja Guru. Journal of Educational Science and Technology. 1 (2), 20-29.
Samudi. (2018). Penerapan Supervisi Akademik Sebagai Upaya Untuk Meningkatkan Kinerja Guru Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (1), 144-149.
Sa’adah. (2014). Peningkatan Kompetensi Guru Melakukan Penilaian Proses Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. Jurnal Penelitian Tindakan Sekolah dan Kepengawasan. 1 (1).
Soetjipto & Kosasi, R. (2007). Profesi Keguruan. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Sudjana, N. (2005). Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Suhardan, D. (2010). Supervisi Profesional. Bandung: Alfabeta.
Suriati. (2018). Meningkatkan Kompetensi Guru SDN 007 Kampung Baru Kecamatan Cerenti dalam Menyusun Perencanaan Pembelajaran Melalui Supervisi Akademik. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (2), 269-281.
Usman. (2005). Menjadi Guru Profesional, Bandung: Remaja Rosda Karya.
Wartini. (2018). Upaya Peningkatan Kompetensi Guru dalam Melaksanakan Proses Belajar Mengajar Melalui Supervisi Akademik di SDN 011 Bukit Raya Singingi Hilir Kecamatan Singingi Hilir. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2 (6), 1023-1030.
Zuriah. (2003). Penelitian Tindakan dalam Bidang Pendidikan dan Sosial. Malang: Banyu Publishing.
DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i3.7210
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)
Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id