PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN PICTURE AND PICTURE UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR IPA SISWA KELAS II SD NEGERI 37 MANDAU

Edriani Umar

Abstract


This research is motivated by the still low learning outcomes of science students in SD Negeri 37 Mandau. The subjects of this research were grade II students of 37 Mandau Public Elementary Schools, totaling 30 students consisting of 17 male students and 13 female students. This study uses classroom action research consisting of 2 cycles, each cycle through the stages of planning, implementation, observation, and reflection. The results showed that, seen from the initial data of students who completed only 14 students with a percentage of 46.6%. While those who did not complete were 16 students with a percentage of 53.4%. Students who completed the first cycle totaled 22 people with a percentage of 73.3% while students who did not complete experienced a reduction to 8 people with a percentage of 26.7%. Cycle II, students who finished up to 26 people with a percentage of 86.6%, while the number of students who did not complete again decreased to 13.4%. Based on the data obtained above, it can be concluded that applying the picture and picture learning model can improve the learning outcomes of science students in grade II of SD Negeri 37 Pekanbaru


Keywords


picture and picture learning model, science learning outcomes

References


Alfani. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn Siswa Kelas VI B SD Negeri 002 Kiyap Jaya Kecamatan Bandar Sei Kijang Kabupaten Pelalawan. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(8), 554-562.

Departemen Pendidikan Nasional. (2006). Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Depdiknas.

Hasniwati. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Pictue and Picture untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II A SD Negeri 004 Cendirejo Kecamatan Pasir Penyu Kabupaten Indragiri Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 3(1), 189-197.

Hazniwati. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas II Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 178-184.

Juwariyah. (2018). Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SDN 016 Beringin Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5), 725-730.

Libarti. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas III SD Negeri 005 Sikakak Kecamatan Cerenti Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5), 696-703.

Marhadi, H., Syahrilfuddin., & Liyaumi. (2016). Pengaruh Model Contextual Teaching and Learning (CTL) untuk Meningkatkan Retensi Siswa dalam Pembelajaran IPA Kelas V SDN 130 Pekanbaru. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 1(1), 10-18.

Mukmin. (2018). Penerapan Strategi Belajar Peta Konsep untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 149-158.

Mulyasa. ( 2010 ). Praktek Penelitian Tindakan Keles. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Puryadi. (2016). Penerapan Strategi Inkuiri Biologi untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas VI SD Negeri 009 Air Emas. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 229-239

Purwanto. (2018). Model Pembelajaran Langsung untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPA Siswa Kelas V SD Negeri 015 Beringin Jaya Kecamatan Singingi Hilir Kabupaten Kuantan Singingi. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(5), 719-724.

Suprijono, A. ( 2009 ). Kooperatif Learning Tiori Pailkem Applikasi Paikem. Yogyakarta:

Wiyati. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Picture And Picture untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Kelas I Sekolah Dasar. Primary: Jurnal Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 88-95.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v3i5.7752

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id