THE EFFECTIVENESS OF DISCOVERY LEARNING AND PROBLEM SOLVING LEARNING MODEL ON MATHEMATICAL PROBLEM SOLVING SKILLS OF CLASS IV PRIMARY SCHOOL

Yuniarti Kusumaningrum, Endang Indarini

Abstract


This research conducted with the aim to determine differences in the effectiveness of the model of Discovery Learning and Problem Solving of problem-solving ability mathematics students of class IV primary school. The type of the research is quasi-experimental with the use of test prerequisites that consist of normality test and homogeneity. In this study, prerequisite test was conducted to determine normality and homogeinity. From the T test using Independent Samples Test showed t count > t table with value 7,113 > 2,007 with significance 0,000 < 0,05 that means Ho is rejected and Ha accepted. Based on the results obtained there are differences in the effectiveness of significant. The results of the test N-Gain there is an increase after the treatment is given in the experimental class using the model of Discovery Learning by 0.40 and the control class there is an increase after a given model Problem Solving of 0.16. Based on these results, it showed that the model of Discovery Learning is more effective when compared with the Problem Solving model to increase problem solving ability in mathematics of students of class IV primary school.


Keywords


discovery learning, problem solving, problem solving skill

References


Adi, P, M. (2013). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Metode Problem Solving Berbantuan Media Video pada Siswa Kelas 5 SD Negeri Tlogo Kecamatan Tuntang Kabupaten Semarang Semester 2 Tahun Pelajaran 2012/2013. http://repository.uksw.edu/handle/123456789/3777

Arifin, Z. (2017). Mengembangkan Instrumen Pengukur Critical Thingking Skills Siswa pada Pembelajaran Matematika Abad 21. Jurnal THEOREMS (The Original Research of Mathematics), 1(2).

Asfar, I. T., & Nur, S. (2018). Model Pembelajaran Problem Posing & Solving: Meningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah. Jawa Barat: CV Jejak.

Astari, F. A., Suroso, S., & Yustinus, Y. (2018). Efektifitas Penggunaan Model Discovery Learning dan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar Ipa Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 2 (1), 1-9.

Darmadi, H. (2017). Pengembangan model dan metode pembelajaran dalam dinamika belajar siswa. Yogyakarta: Deepublish.

Effendi, A. (2016). Implementasi Model Creative Problem Solving untuk Meningkatkan Kemampuan Metakognitif Berdasarkan Kemampuan Awal Matematis Siswa. JPPM (Jurnal Penelitian dan Pembelajaran Matematika), 9(2).

Effendi, L. A. (2012). Pembelajaran matematika dengan metode penemuan terbimbing untuk meningkatkan kemampuan representasi dan pemecahan masalah matematis siswa SMP. Jurnal Penelitian, 13(2), 1-10.

Hosnan. (2016). Pendekatan Saintifik dan Kontekstual dalam Pembelajaran Abad 21. Bogor: Ghalia Indonesia.

Ibrahim dan Suparni. (2012). Pembelajaran Matematika Teori dan Aplikasinya. Yogyakarta: SUKA-Perss UIN Sunan Kalijaga.

Mawaddah, S., & Maryanti, R. (2016). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa SMP dalam Pembelajaran Menggunakan Model Penemuan Terbimbing (Discovery Learning). EDU-MAT, 4(1).

Nurmaharani, R., Sunardi, S., & Kurniati, D. (2017). Pengembangan Indikator 4c’s Yang Selaras dengan Kurikulum 2013 Pada Mata Pelajaran Matematika Sma/Ma Kelas X Semester 1. kadikmA, 8(1), 154-160.

Pambudi, D. S. (2007). Berbagai alternatif model dan pendekatan dalam pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2).

Pemerintah, P. (19). Nomor 13 Tahun 2015 tentang Standar Nasional Pendidikan. Jakarta: Departemen Pe ndidikan Nasional RI.

Ristiasari, T., Priyono, B., & Sukaesih, S. (2012). Model pembelajaran problem solving dengan mind mapping terhadap kemampuan berpikir kritis siswa. Journal of Biology Education, 1(3).

Sipayung, H. D. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Collaborative Inquiry Terhadap Keterampilan 4c Siswa di SMA (Doctoral dissertation, UNIMED).

Sriyanto, H. J. (2017). Mengobarkan api matematika. CV Jejak (Jejak Publisher).

Sudarwo, R. (2009). Pengaruh Strategi Pembelajaran (Discovery dan Ekspositori) dan Gaya Kognitif (Field Independent dan Field Dependent) terhadap Hasil Belajar IPA. Penelitian Eksperimen di SDN Kalisari 02 Pagi Kecamatan Pasar Rebo Jakarta Timur tahun pelajaran 2009/2010 (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Jakarta).

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Evaluasi. Bandung: Alfabeta.

Sumartini, T. S. (2016). Peningkatan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa melalui pembelajaran berbasis masalah. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 5(2), 148-158.

Supatmono, C. (2009). Matematika Asyik. Jakarta: Grasindo.

Supriyanto, B. (2014). Penerapan Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI B Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Keliling Dan Luas Lingkarandi Sdn Tanggul Wetan 02kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Pancaran Pendidikan, 3(2), 165-174.

Wahyudi, & Anugraheni. (2017). Strategi Pemecahan Masalah. Salatiga: Satya Wacana University Press.

Wahyudi, & Budiono. (2012). Pemecahan Masalah Matematika. Salatiga: Widya Sari Press Salatiga.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v4i2.7969

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id