THE EFFECT OF GROUP INVESTIGATION TYPE COOPERATIVE LEARNING MODEL ON STUDENTS’ LEARNING OUTCOMES ON THE THEMES OF DAERAH TEMPAT TINGGALKU AT GRADE IV SDN 094117 BANGUN SARIBU

Pitti Diana Girsang, Darinda Sofia Tanjung, Dewi Anzelina

Abstract


This research aimed to find out the effect of group investigation type cooperative learning model on the students’ learning outcomes. This was a non class action research utilizing descriptive analytic methods. The population of this research was all grade IV students at SD Negeri 094117 Bangun Saribu  consisting of 2 classes with a total of 57 students. The samples were chosen by using simple random sampling and 20 students were selected as the samples. The results of this research revealed that after implementing group investigation type cooperative learning model, the students’ learning outcomes were categorized as very good with an average of 80. The results of the correlation test obtained the result of 0.820 meaning that rcount  (0.820) > rtable (0.361); thus, ha was  accepted. After that, the results of t-test in which  tcount > ttable was 7.568 > 1.69. this implied that the hypothesis Ha was accepted. In other words, group investigation type cooperative learning model gave significant influence on students’ learning outcomes on the theme of “Daerah Tempat Tinggalku” at grade IV SD Negeri 094117 Bangun Saribu.


Keywords


group investigation learning model, learning outcomes

References


Akbar, D. (2017). Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Amri, S. (2013). Pengembangan & model pembelajaran dalam kurikulum 2013. jakarta: PT. Prestasi Puspatakarya.

Anjelina, D. (2019). Pengaruh penggunaan media pembelajaran video terhadap hasil belajar siswa pada tema kayanya negeriku dikelas IV SD Swasta ST. Antonius V medan. Jurnal prosending seminar nasional fakultas ilmu sosial universitas negeri medan , vol. 3.

Ariadi, D. (2014). Pengaruh model pembelajaran group investigation terhadap hasil belajar ipa kelas IV. Jurnal program Pacasarjana Universitas Pendidikan Ganesha , Vol. 2 No. 1.

Arikunto, S. (2017 ). Dasar-dasar Evaluasi pendidikan. Bandung: PT. Bumi Aksara.

Arikunto, S. (2018). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bandung: Rineka Cipta.

Arikunto, S. (2018). Dasar-dasar Evaluasi Pendidikan. Bandung: Rineka Cipta.

Hamalik, O. (2013). Kurikulum dan Pembelajaran. Jakarta: PT. Bumi Aksara.

Huda, M. (2017). Model-model Pengajaran dan Pembelajaran. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Istarani. (2017). 58 Model Pembelajaran Inovatif. Medan: Media Persada.

Istirani, D. P. (2018). Ensiklopedia Pendidikan. Medan: Media Persada.

J.S, d. M. (2020). Penerapan Model Pembelajaran Mind Mapping Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Daerah Tempat Tinggalku Di Kelas IV SD Negeri 060914 Kec. Medan Sunggal. Jurnal Ilmiah AQUINAS ,III(1), 111.

Jakni. (2016). Metodologi Penelitian Eksperimen Bidang Pendidikan. Bandung: Alfabeta.

Jihad, D. H. (2018). Evaluasi Pembelajaran. Yogyakarta: Multi Presindo.

Karatiningsi, D. (2016). Pengaruh model pembelajaran group investigation berbasis pendekatan saintifik terhadap penguasaan kompetensi ipa kelas IV sd gusgud moch.hatta. Jurnal Pendidikan dan Khatulistiwa MIPA Universitas Tanjungpura , 1 (10). 22-30.

Khairani, M. (2017). Psikologi Belajar. Yogyakarta: Asjawa Pressindo.

kurniasi, S. (2016). Model pembelajaran. Katapena.

Majid, A. (2017). Pembelajaran Tematik Terpadu. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Mudjiono, D. D. (2017). Belajar & Pembelajaran. Jakarta: Rineka Cipta.

Ngalimun. (2017). Strategi dan Model Pembelajaran. Banjarmasin: Aswaja Pressindo.

Ningsi, S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Group Investigation Terhadap Hasil Belajar Subtema Indahnya Persatuan Dan Kesatuan Siswa Kelas SD Negeri 8 Metro timur. skripsi .

Noor, J. (2017). Metodologi Peneliti. Jakarta: Kencana Prenada Group.

Purwanto. (2011). Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Sagala, S. (2017). Konsep dan makna pembelajaran. Jakarta: Alfabeta.

Shoimin, A. (2018). Model Pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Slameto. (2010). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhi. Jakarta: Rineka Cipta.

Sudjana. (2017). Metoda Statistika. Bandung. Bandung: PT Tarsito Bandung.

Sugiyono. (2018). Metodologi Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Sugiyono. (2017). Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Sujarweni, W. (2019). Metodologi Penelitian. Yogyakarta: PT. Pustaka Baru.

Sukmadinata, S. (2010). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Surtika, D. (2013). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe group investigation (gi) terhadap pemahaman konsep biologi dan keterampilan berpikir kreatif siswa sma. Jurnal Pacasarjana Universitas Pendidikan Genesa , Vol. 3.

Syah, M. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ulfa, D. (2014). Pengaruh model pembelajaran group investigation terhadap keterampilan proses sains pada materi koloid di sma. Jurnal Pendidikan dan Khatuliswa MIPA Universitas Tanjungpura, 3(10), 30-35.

Wirata, D. (2014). Pengaruh model pembelajaran kooperatif tipe investigasi kelompok terhadap proses dan hasil belajara siswa smp. Jurnal Program Pascasarjana universitas Pendidikan Genesha.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i2.8158

Refbacks



Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id