IMPLEMENTING CONTEXTUAL TEACHING AND LEARNING (CTL) APPROACH TO IMPROVE STUDENTS’ UNDERSTANDING OF MATHEMATIC CONCEPTS

Minarni Minarni

Abstract


This research was motivated by the large number of students who found it difficult to understand the concept of mathematics because mathematics was generally an abstract subject. For this reason, the teacher must strive for learning to be concrete by applying learning that could relate the concept to the students’ real life. One of the efforts was implementing contextual teaching and learning approach to present learning that linked abstract concepts to the students' daily life. The type of this research was classroom action research conducted in class IV/A SDN 003 Sungai Salak. The number of research subjects was 24 students. The instrument used in this research was a multiple choice test. The results showed that students' understanding of mathematical concepts in the first cycle was 68.61 in which 17 students reached the KKM (70.83%). In cycle II, the students' understanding of mathematical concepts increased to 71.11 with the classical completeness of 83.33% in which as many as 20 students achieved the specified completeness (KKM). In conclusion, the implementation of contextual teaching and learning approach improved the students’ understanding of the mathematical concepts at grade IV / A of SDN 003 Sungai Salak on the subject of circumference and area of simple flat shapes.


Keywords


contextual teaching and learning, understanding of the concept, two-dimentional figure

References


Arikunto, S. (2010). Prosedur Penelitian. Jakarta: Rineka Cipta.

Astuti, I, A, D.,dan Dasmo (2016). Upaya Meningkatkan Motivasi Belajar dan Pemahaman Konsep IPA Peserta Didik dengan Model Pembelajaran Problem Posing. JRKPF UAD, 3 (2), 41.

Boholi, L. (2017). Meningkatkan Pemahaman Matematika Siswa Konsep Pecahan Sederhana pada Siswa Kelas IV SD Negeri 19 Kabawo dengan Menggunakan Peraga Benda Kongkret dan Gambar. HISTORICAL EDUCATION: Jurnal Penelitian Pendidikan Sejarah, 2 (1), 32-39.

Dharmayanti, L., Munandar, I, A., dan Mugara, R. (2019). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Kontekstual untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematika pada Siswa Sekolah Dasar Kelas IV. COLLASE: Creative of Learning Students Elementary Education. Journal of Elementary Education, 2 (6), 240-244.

Fatqurhohman. (2016). Pemahaman Konsep Matematika Siswa dalam Menyelesaikan Masalah Bangun Datar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 4 (2), 127-133.

Ghassani, D., Kurniasih., Fitriani, A, D. (2019). Penerapan Pendekatan CTL untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 4 (3), 91-99.

Gunawan. (2014). Penggunaan Multimedia Interaktif dalam Pembelajaran Fisika dan Implikasinya pada Penguasaan Konsep Mahasiswa. Jurnal Pijar MIPA, 9 (1), 15-19.

Hotimah., dan Muhtadi, A. (2017). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif IPA untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa pada Materi Mikroorganisme. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4 (2), 201-213.

Isnaini, M., dkk. (2016). Pengaruh Strategi Pembelajaran Mind Map Terhadap Pemahaman Konsep Siswa pada Materi Sistem Ekskresi Kelas XI IPA SMA Negeri 1 Pampangan OKI. Jurnal Bioilmi, 2 (2), 143.

Kholidah., dan Sujadi. (2018). Analisis Pemahaman Konsep Matematika Siswa Kelas V dalam Menyelesaikan Soal di SD Negeri Gunturan Pandak. Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 4 (3), 428-431.

Komalasari, K. (2014). Pembelajaran Kontekstual. Bandung: PT. Refika Aditama

Latif., dan Akib. (2016). Mathematical Connection Ability in Solving Mathematics Problem Based on Initial Abilities of Students at SMPN 10 Bulukumba. Jurnal Daya Matematis, 4 (2), 207-217.

Lestari., dan Yudhanegara. (2015). Penelitian Pendidikan Matematika. Bandung: PT. Refika Aditama.

Nahdi, D, S., Yonanda, D, A., dan Agustin, N, F. (2018). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa Melalui Penerapan Metode Demonstrasi pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Cakrawala Pendas, 4 (2), 9-16.

Rafika. (2016). Upaya Meningkatkan Pemahaman Konsep Gaya Dengan Menggunakan Metode Eksperimen Siswa Kelas IV SDN 1 Siwalempu. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 4 (2), 10-24.

Rismawati., dan Yunista. (2019). Peningkatan Pemahaman Konsep Matematika Siswa SD Kelas III Menggunakan Pembelajaran CTL. Jurnal J-Pimat, 1 (1), 1-10

Sanjaya, W. (2010). Perencanaan dan Desain Sistem Pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sholekah, L, M., Anggreini, D. Waluyo, A. (2017). Analisis Kesulitan Siswa dalam Menyelesaikan Soal Matematika Ditinjau dari Koneksi Matematis Materi Limit Fungsi. Wacana Akademika, 1 (2), 151-164.

Syurdadi, Y. (2014). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Swo Stay Two Stray untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep IPA Siswa SMP pada Materi Pokok Zat dan Wujudnya. Jurnal Ilmiah Edu Research, 3 (2), 72-73.




DOI: http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i1.8284

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

JURNAL PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran)

Secretariat
Program Studi Pendidikan Guru Sekolah Dasar
Gedung B1, FKIP Universitas Riau
Kampus Bina Widya Km. 12,5 Simpang Baru Panam
Pekanbaru Riau Indonesia 28293
e-mail : pajar@ejournal.unri.ac.id