The Effect of the STAD Model Supported by House Game Animal on Elementary School Students' Learning Interest
DOI:
https://doi.org/10.33578/pjr.v9i3.108Keywords:
STAD, house game animal props, student learning interest, elementary studentsAbstract
This research aims to determine the effect of using the STAD learning model supported by the House Game Animal on students' learning interest. The sampling technique used is purposive sampling. The data collection techniques used are questionnaires, observation, structured interviews, and documentation. The data analysis techniques used are validity, reliability, difficulty level, distinguishing power, normality, homogeneity, and hypothesis tests consisting of independent sample t-tests and simple linear regression tests. The research results reveal that (1) there is a significant difference in students' learning interest in the STAD learning model supported by the House Game Animal. This is proven by the calculated sig value of 0.003 < 0.05, which indicates rejection of the null hypothesis (H0) and acceptance of the alternative hypothesis (Ha). (2) Using the STAD learning model through the House Game Animal significantly influenced students' interest in learning. This is proven by the obtained significance value of 0.000 < 0.005 and the tcount value of 8,269 > ttable 2.069. As a result, House Game Animal-supported the STAD learning model has significant differences and influence in increasing students' learning interest.
References
Abrori, A. N., at.al. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas 2 SDN Morkoneng 1. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 296–315. Retrieved from https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2385
Annisa, F., Maulidiya, & Rahmawati, S. (2022). Meta Analisis Penggunaan Alat Peraga Terhadap: Membantu Meneruskan Adat dan Budaya Serta Kelembagaan Sosial dari Generasi ke Generasi dari Objek yang Sudah Ada Maupun Media Yang Khusus Dibuat untuk Pembelajaran. Conference of Elementary Studies, 100–106.
Arif, R. (2016). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Hasil Belajar Siswa. Buana Matematika : Jurnal Ilmiah Matematika dan Pendidikan Matematika, 6(1:), 11–18. https://doi.org/10.36456/buanamatematika.v6i1:.371
Arikunto suharsimi. (2019). Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika. Jurnal Math Educator Nusantara: Wahana Publikasi Karya Tulis Ilmiah di Bidang Pendidikan Matematika, 1, 50. Retrieved from http://repo.iain-tulungagung.ac.id/22566/6/BAB III.pdf
Aripin, U., Setiawan, at.al. (2020). ASGAR (Animasi Software Geogebra dan Alat Peraga) untuk Mendukung Proses Pembelajaran Matematika di Kelas. Jurnal SOLMA, 9(2), 354–360. https://doi.org/10.22236/solma.v9i2.3975
Hayati, R., Kartika, Y., & Wahyuni, R. (2023). Pendampingan Penggunaan Alat Peraga dalam Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika Siswa Sekolah Dasar. JMM (Jurnal Masyarakat Mandiri), 7(5), 5242. https://doi.org/10.31764/jmm.v7i5.17107
Jamaluddin, J. (2020). Minat Belajar. Jurnal Al-Qalam: Jurnal Kajian Islam & Pendidikan, 8(2), 27–39. https://doi.org/10.47435/al-qalam.v8i2.232
Januaris Pane, Nainggolan, A., Juliper Nainggolan, Silaban, B., & Tumanggor, R. M. (2022). Meningkatkan Minat dan Hasil Belajar Fisika Siswa melalui Bimbingan Belajar Menggunakan Alat Peraga Rangkaian Listrik. PaKMas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), 70–77. https://doi.org/10.54259/pakmas.v2i1.818
Laa, N., Winata, H., & Meilani, I. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division Terhadap Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 2(2), 139–148. Retrieved from http://ejournal.upi.edu/index.php/jpmanper/article/view/00000
Lubis, J. N. (2019). Perbandingan Hasil Belajar Siswa pada Materi Pokok Sistem Persamaan Linear Dua Variabel Dengan Menggunakan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Teams Achievement Division (STAD) dan Model Pembelajaran Langsung di Kelas X Sma Negeri 8 Padangsidimpuan. Al-Muaddib : Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial & Keislaman, 4(1), 67. https://doi.org/10.31604/muaddib.v1i1.793
Muldayanti, N. D. (2013). Pembelajaran Biologi Model STAD dan TGT Ditinjau dari Keingintahuan dan Minat Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan IPA Indonesia, 2(1), 12–17. https://doi.org/10.15294/jpii.v2i1.2504
Ningsih, E. D. R., & Wulandari, R. N. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) terhadap Hasil Belajar serta Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4828–4838. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.3073
Nugraheni, N. (2021). Peningkatan Minat Belajar Siswa Melalui Pendekatan Matematika Realistik pada Pembelajaran Metode Penemuan Terbimbing. Mathema: Jurnal Pendidikan Matematika, 3(2), 117–126.
Nur Syamsu, F., Rahmawati, I., & Suyitno, S. (2019). Keefektifan Model Pembelajaran STAD terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Bangun Ruang. International Journal of Elementary Education, 3(3), 344. https://doi.org/10.23887/ijee.v3i3.19450
Nurgiansah, T. H. (2022). Meningkatkan Minat Belajar Siswa dengan Media Pembelajaran Konvensional dalam Pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 4(3), 1529–1534. Retrieved from https://core.ac.uk/download/pdf/322599509.pdf
Aripin, U., Setiawan, at.al. (2020). ASGAR (Animasi Software Geogebra dan Alat Peraga) untuk Mendukung Proses Pembelajaran Matematika di Kelas. Jurnal SOLMA, 9(2), 354–360. https://doi.org/10.22236/solma.v9i2.3975
Asmar Reksy Septio, Kurniaman, O., & Hermita, N. (2019). Jurnal PAJAR ( Pendidikan dan Pengajaran). Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran) Volume 3 Nomor 1 Januari 2019 | ISSN Cetak : 2580 - 8435 | ISSN Online : 2614 - 1337, 3, 782–790.
Fadhilah, F. H., Ardianti, S. D., Kuryanto, M. S., & Zoom, A. (2021). Efektivitas Aplikasi Zoom dalam E-learning terhadap Minat Belajar Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 5(6), 1657–1664. Retrieved from http://dx.doi.org/10.33578/pjr.v5i6.8487.
Hawa, A. M., Putra, L. V, Suryani, E., & ... (2024). Efektivitas Model Reciprocal Teaching Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara pada Pembelajaran Bahasa Indonesia. 8(1), 52–60. Retrieved from https://journal.um-surabaya.ac.id/pgsd/article/view/21779%0Ahttps://journal.um-surabaya.ac.id/pgsd/article/download/21779/7400
Ningsih, E. D. R., & Wulandari, R. N. A. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Student Team Achievement Division (STAD) terhadap Hasil Belajar serta Kemampuan Berpikir Kritis Siswa. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 4828–4838. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.3073
Rahayu, S. (2018). Penggunaan Alat Peraga dengan Pembelajaran Langsung dalam Meningkatkan Motivasi Mengajar Guru di SD Negeri 010 Pagaran Tapah Darussalam Kabupaten Rokan Hulu. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 2(6), 1016. https://doi.org/10.33578/pjr.v2i6.6545
Suriat, E. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Minat Belajar Siswa. Journal of Classroom Action Research, 5(1), 22–31.
Yayuk, S., & Sugiyono, S. (2019). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah dan Biaya Pendidikan terhadap Kualitas Proses Belajar Mengajar dan Dampaknya dengan Kompetensi Lulusan SMK di Kabupaten Gunungkidul. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 7(1), 84–96. https://doi.org/10.21831/amp.v7i1.23758
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Nurul Latifah, Anni Malihatul Hawa (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.