The Effect of the Big Book Media-Based Discovery Learning Model on Class III Students’ Learning Outcomes on Theme 7 Technological Development at Agia Sophia Private Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.33578/pjr.v9i1.10042Keywords:
discovery learning model, big book media, student learning outcome, elementary schoolAbstract
This study seeks the effect of the discovery learning model based on Big Book media on student learning outcomes on theme 7 Technological developments in class III of Agia Sophia Private Elementary School in the academic year 2023/2024. This research used quantitative methods. The sampling technique used purposive sampling and the sample used was 30 students in class III. The research results show that student learning outcomes using the Discovery Learning model based on Big Book media are in the excellent category with an average of 80.3 with a correlation test result of 0.846, which means rcount is 0.846 ≥ rtable is 0.367, so Ha is accepted. Therefore, there is a strong effect between the Discovery Learning model based on Big Book media and the student learning outcomes in theme 7 Technological developments in class III of Agia Sophia Private Elementary School in the academic year 2023/2024. It can be seen from the results of the T-test research where tcount 8.403 ≥ ttable 2.048 so Ha is accepted. This shows a significant positive effect from the Discovery Learning based on Big Book media on student learning outcomes in theme 7 Technological developments in class III of Agia Sophia Private Elementary School in the academic year 2023/2024.
References
Arikunto. (2012).Dasar Dasar Evaluasi Pendidikan.Jakarta :Bumi Aksara
Brahmana, A. B. S. (2020). Meningkatkan Hasi Belajar Siswa Menggunakan Model Talking Stick Pada Mata Pelajaran Pkn Di Kelas II Sd Negeri 040452 Kabanjahe Tahun Pelajaran 2019/2020 : Jurnal Penelitian, Pemikiran dan Pengabdian. 8(2), 9-12.
Darsimah, D. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Peserta Didik Melalui Model Pembelajaran Discovery Learning Muatan Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 1900-1908.
Fauziati, E. (2021). Maksimalisasi Kualitas Belajar Peserta Didik Menggunakan Metode Learning By Doing Pragmatisme By John Dewey. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 3(2), 137-144.
Gaol, B. K. L., Silaban, P. J., & Sitepu, A. (2022). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V SD. Jurnal pajar (Pendidikan dan pengajaran), 6(3), 767-782.
Gustina, I. R. A., & RAHAYU, W. D. (2020). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Mahasiswa Jurusan Akuntansi Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Riau. Jurnal Akuntansi dan Keuangan, 9(2), 1-11.`
Hadian, L. H., Hadad, S. M., & Marlina, I. (2018). Penggunaan media big book untuk meningkatkan keterampilan membaca kalimat sederhana. Didaktik: Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 4(2), 212-242.
HS Sari, W. D., & Silitonga, I. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Kelas IV SDN 066050 Medan. Bina Gogik, 8(3), 89–98.
Husnaini, H. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Terhadap Peningkatan Keterampilan Membaca Nyaring Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SDN 150 BAIBO, Kecamatan Masalle, Enrekang (Doctoral dissertation, Universitas Negeri Makassar).
Lestari, Dkk. 2020. Model Pembelajaran Discovery Learning . Yokyakarta: Budi Utama
Marisya, A., & Sukma, E. (2020). Konsep model discovery learning pada pembelajaran tematik terpadu di sekolah dasar menurut pandangan para ahli. Jurnal Pendidikan Tambusai, 4(3), 2189-2198.
Marlina, I. (2018). Penggunaan Media Big Book Untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Kalimat Sederhana. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 4(2), 212–242.
Murtadlo,2019. Kumpulan Metode pembelajaran,Bandung: CV Yramana Widya
Nurazila, N. (2022). Implementasi Sistem Pembelajaran Luring Pada Pembelajaran Tematik di SD Negeri 001 Sungai Piring Kecamatan Batang Tuaka (Doctoral dissertation, STAI Auliaurrasyidin Tembilahan).
Pitri, A. (2018). Pengaruh Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Kelas V SD.
Purwanto,2011.Evaluasi Hasil Belajar, Yoyyakarta: Pustaka Belajar
Puspaningrum, R. D. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Big Book Terhadap Kemampuan Literasi Informasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(2), 175–183.
Puspasari, D. (2021). Analisis Penggunaan Model Pembelajaran Numbered Heads Together (NHT) Pada Kompetensi Dasar Memahami Komunikasi Kantor di SMK Krian 2 Sidoarjo. Jurnal Pendidikan Administrasi Perkantoran (JPAP), 9(1), 211-223.
Putri, A. D. S. (2019). Pengaruh Penggunaan Media Tiga Dimensi Terhadap Kemampuan Berpikir Analsisis Siswa Pembelajaran Tematik. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 150-157.
Rahmita, W. (2019). Media Belajar Big Book dalam Mengembangkan Kemampuan Berbahasa Reseptif Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 237-246.
Ritonga, C. C., Tanjung, D. S., & Sitepu, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Circuit Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Daerah Tempat Tinggalku Kelas IV SD Negeri 101735 Sei Semayang. Elementary School Journal, 11(3).
Ritonga, C. C., Tanjung, D. S., & Sitepu, A. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Circuit Learning terhadap Hasil Belajar Siswa Tema Daerah Tempat Tinggalku Kelas IV SD Negeri 101735 Sei Semayang. Elementary School Journal, 11(3).
Rusman,2019 Model Model Pembelajaran.Jakarta : Rajawali
Salmi, S. (2019). Penerapan model pembelajaran discovery learning dalam meningkatkan hasil belajar ekonomi peserta didik kelas xii ips. 2 sma negeri 13 palembang. Jurnal PROFIT: Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 6(1), 1-16.
Sehati, A. (2021). Peningkatan Kreativitas Belajar Peserta Didik Melalui Pendekatan Saintifik Berbasis Steam Di Sekolah Dasar. Educatif Journal of Education Research, 3(4), 51-60.
Sembiring, R. K., Sitepu, A., & Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas IV Di SD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 749-766
Sigalingging, D., Sembiring, R. K., Sitepu, A., & Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas IV Di SD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 749-766.
Silaban, P. J. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Kelas IV Di SD. Jurnal PAJAR (Pendidikan dan Pengajaran), 6(3), 749-766.
Silaban, P. J. (2015). Meningkatkan Motivasi dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Methodist-12 Medan Tahun Ajaran 2014 (Doctoral dissertation, UNIMED).
Silaban, P. J. (2017). Meningkatkan Motivasi Dan Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa melalui Alat Peraga Montessori Pada Mata Pelajaran Matematika Kelas IV SD ASSisi Medan. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 7(4), 502-511.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Inkuiri untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas VI SD Negeri 066050 Medan Tahun Pembelajaran 2018/2019. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(1), 107-126.
Silaban, P. J. (2019). Efektivitas Pembelajaran Melalui Pembelajaran Kooperatif Tipe Tgt Berbantuan Alat Peraga Di Kelas Vi Sd Methodist-12 Medan Pada Kompetensi Dasar Luas Bangun Datar Sederhana. Jurnal Ilmiah Aquinas, 2(2), 175-199.
Silaban, P. J., & Hasibuan, A. (2021). Hubungan Lembar Kerja Peserta Didik Berbasis Cat Terhadap Kemampuan Pemahaman Matematis Siswa. Jurnal Ilmiah Aquinas, 4(1), 48-59.
Silaban, P. J., Sinaga, B., & Syahputra, E. (2024). The Effectiveness Of Developing The Realistic Mathematics Education Based On Toba Batak Culture Learning Model To Improve The HOTS Capabilities Of Prospective Elementary School Teachers. Educational Administration: Theory and Practice, 30(5), 5625-5644.
Sista, T. R. (2017). Implementasi manajemen kurikulum dalam meningkatkan mutu pendidikan. Educan: Jurnal Pendidikan Islam, 1(1).
Sitepu, A. (2022). Pengaruh Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Siswa Pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Di Kelas V SD. Jurnal pajar (Pendidikan dan pengajaran), 6(3), 767-782.
Situmorang, K. D., Sinaga, R., Marianus, S. M., & Tanjung, D. S. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Mind Mapping terhadap Hasil Belajar Siswa pada Tema Lingkungan Sahabat Kita Kelas V SDN 173417 Pollung dan SDN 173420 Pollung. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 11(5), 1335-1347.
Sugiyono. (2021). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif R&D. Bandung: CV Alfabeta
Suprijono,2010,Coperative Learning,Yoyyakarta;Pustaka Belajar
Tanjung, R. (2020, June). Meningkatkan Hasil Belajar IPS Melalui Model Pembelajaran Scramble Siswa Kelas V SD Pudun Jae pada Materi Keanekaragaman Suku Bangsa dan Budaya Indonesia. In Forum Paedagogik (Vol. 8, No. 1, pp. 132-148).
Widyastuti, L. (2022). Pengaruh Penggunaan Media Power Point Menggunakan Model Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Peserta Didik Pada Pembelajaran Tematik Terpadu Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Elementary: Kajian Teori dan Hasil Penelitian Pendidikan Sekolah Dasar, 5(2), 111-117.
Wulandari, B. A. (2021). Pengaruh Penggunaan Aplikasi Ruangguru Dan Motivasi Terhadap Hasil Belajar Fisika Siswa Kelas X SMK Muhammadiyah Kota Jambi. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(2), 801-812.
Yasin, F. N. (2022). Pengaruh Media Pembelajaran Big Book Dengan Metode Diskusi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Informasi Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar. Jurnal Muassis Pendidikan Dasar, 1(2), 142-153.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosenda Ita Tarigan, Patri Janson Silaban, Dyan Wulan Sari HS, Antonius Remigius Abi, Irmina Pinem (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Licence
Copyright @2017. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/) which permits unrestricted non-commercial used, distribution and reproduction in any medium
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.