THE EFFECT OF GADGET USE INTENSITY DURING THE COVID-19 PANDEMIC ON EMOTIONAL INTELLIGENCE OF EARLY CHILDHOOD

Authors

  • Ayu Nurjanah Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini/ Universitas Riau, Pekanbaru Author
  • Daviq Chairilsyah Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini/ Universitas Riau, Pekanbaru Author
  • Yeni Solfiah Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini/ Universitas Riau, Pekanbaru Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/pjr.v7i1.8464

Keywords:

gadget intensity, covid-19, emotional intelligence

Abstract

The current development makes children no longer unfamiliar with gadgets. Gadget sophistication causes children to prefer to use it frequently, hence it inflicts an addiction effect. The covid-19 pandemic makes children tend to spend their time only using gadgets. This paper describes the effect of the intensity of applying gadgets during the covid-19 pandemic on the emotional intelligence of early childhood. This paper is a quantitative correlation research with a statistical test using Chi Schi-Square. The results indicate that the intensity of gadget use at TK Tembilahan is in the high category with a high percentage of 41%, medium percentage of 36%, and low percentage of 23%, and children's emotional intelligence is in the medium category with an empirical score of 19.10. It implies that there is a significant correlation between the significant intensity of gadget use during the covid-19 pandemic and the emotional intelligence of children aged 5-6 years at Kindergarten in Tembilahan.

References

Abdulatif, S., & Triana L. (2021). Pengaruh Gadget Terhadap perkembangan Sosial Anak di Masa Pandemi. Jurnal Pendidikan Tambusai. 5 (1):1490-1493. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/1125.

Ardari, Cicillia Sendy Setya. 2016. “Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Intensitas Penggunaan Media Sosial pada Remaja Awal”. Skripsi, Fakultas Psikologi Universitas Sanata Dharma, Yogyakarta.

Arikunto, S. (2014). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Ferliana, J. M. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berkomunikasi Aktif pada Anak Usia Dini. PT. Luxima Metro Media.

Hartanti, I.P. (2019). Pengaruh Intensitas Penggunaan Gadget Terhadap Perilaku Prososial Pada Anak Usia 5-6 Tahun Di TK Labor FKIP UNRI Kota Pekanbaru. Skripsi, Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Riau Pekanbaru.

Istiqomah, M., Daviq, C., & Febrialismanto. (2017). Hubungan Kecerdasan Emosional dengan Kompetensi Profesional Guru TK Kecamatan Tanah Putih Kabupaten Rokan Hilir”. Jurnal Online Mahasiswa. 4 (2):1-3. https://jom.unri.ac.id/index.php/JOMFKIP/article/view/15733/0.

Khaidri, E. (2015). Hubungan Antara Kecerdasan Emosional dengan Prestasi Belajar Siswi Madrasah Aliyah (MA) Yayasan Diniyah Puteri Pekanbaru. Junal Marwah. 14 (1): 1-2.

Nahak,L.M., Pius A.L, Elfrida, D.N, & Maria F. (2019). Hubungan Antara Penggunaan Gadget dengan Kecerdasan (Intelektual, Emosional, Spiritual, dan Sosial) Anak Usia Sekolah di SDK ST Theresia Atambua II. Jurnal 1 (10): 22-24. https://jurnal.unimor.ac.id/JSK/article/view/248.

Novianti, R., & Garzia, M. (2020). “Penggunaan Gadget pada Anak; Tantangan Baru Orang Tua Milenial”. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4, no 2, 1000. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i2.490.

Novianti, R., Hukmi., & Ilga, M. (2019). The Role of Parents in Assting the Use of Gadget in Alpha Generation. Proceeding of the SS9 & 3nd URICES. FKIP Universtas Riau. Pekanbaru.

Oktavia, A. (2018). Pengaruh Pergaulan Teman Sebaya dengan Kecerdasan Emosi Anak Usia 5-6 Tahun di TK Cendana Rumbai Pesisir. Skripsi. Program Studi Pendidikan Guru Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Riau Pekanbaru.

Rahmasari, L. (2012). Pengaruh Kecerdasan Intelektual, Kecerdasan Emosi, dan Kecerdasan Spiritual, Terhadap Kinerja Karyawan. Jurnal Majalah Informatika. 3 (1): 1-2. https://scholar.google.co.id/citations?view_op=view_citation&hl=id&user=IZ3IPEgAAAAJ&citation_for_view=IZ3IPEgAAAAJ:YsMSGLbcyi4C.

Ramadhani,I.R., Irfai F.M & Arsyad F.(2020). Efek Penggunaan Smartphone Berkelanjutan pada Masa Pandemi Covid-19 Terhadap Perilaku Anak. Jurnal Amal Pendidikan. 1, (2): 96-105. http://ojs.uho.ac.id/index.php/japend/article/view/13293.

Sari, T. P., & Mitsalia, A. A. (2016). Pengaruh Penggunaan Gadget Terhadap Personal Sosial Anak Usia Pra Sekolah Di Tkit Al Mukmin. Jurnal Profesi. 7 (2): 72–78. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26576/profesi.124

Siregar, Syofian. 2014. Metode Penelitian Kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Sugiyono. (2010). Statistik Untuk Penelitian. Bandung: Alfabeta.

Yuniar, G.S.,& Desi, N. (2013). Hubungan antara Intensitas Penggunaan Situs Jejaring Facebook dengan Pengungkapan Diri (Self Disclosure) Pada Siswa-siswi Kelas VII SMP Negeri 26 Surabaya. Journal Character. 2 (1): 79-81. https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/4588

Downloads

Published

2025-07-15

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.